لینک های دسترسی

Breaking News

در دوماه ۲۰هزار افغان درخواست مهاجرت بشری به امریکا داده اند


ادارهٔ خدمات مهاجرت ایالات متحده می‌گوید که از ماه اگست به اینسو، زمانی که گروه طالبان قدرت را به دست گرفت، در حدود ۲۰۰۰۰ درخواست را از افغان‌هایی دریافت کرده است که می‌خواهند به ایالات متحده براساس حس بشردوستی نقل مکان کنند.

این درخواست‌ها بخشی از روندی نیست که مستقیماً به اقامت‌دایمی یا شهروندی امریکا منتج شود. اما درخواست کنندگان می‌توانند پس از رسیدن به امریکا برای کسب آن درخواست کنند.

جم لانگیفن، عضو کانگرس امریکا گفت که برای طی مراحل این همه درخواست‌ها فقط شش مامور به کار گماشته شده اند.

او افزود که این کاملاً غیرقابل پذیرش است و ادارهٔ خدمات مهاجرت باید به این کمبود فوراً رسیدگی کند.

ادارهٔ خدمات مهاجرت ایالات متحده گفته است که از کارمندان سایر بخش‌های این اداره خواسته است تا در بخش طی مراحل این درخواست‌ها دواطلبانه کمک کنند. ضمناً این ادارهٔ تلاش‌دارد در هفته‌های آینده مامورین بیشتری را استخدام کند.

سنیل وارگیس، رییس پالیسی پروژهٔ بین المللی معاونت مهاجرین می‌گوید که گماشتن مامورین بیشتر در این بخش به بیرون شدن هیچ کسی از افغانستان کمک نمی‌کند.

او افزود که پیش از آمدن درخواست کنندگان به امریکا، باید نشان‌ انگشتان آنان گرفته شود، هویت‌شان تایید شود و از سوی سفارت امریکا به آنان اسناد مسافرت توزیع گردد.

به دلیل مسدود شدن سفارت امریکا در کابل و انتقال آن به قطر، ادارهٔ خدمات مهاجرت امریکا به افرادی که درخواست‌های شان منظور شده است هدایت می‌دهد تا برای گرفتن نشان انگشتان و تکمیل ارزیابی و تحقیقات به کشور سومی مسافرت کنند.

در شرایط کنونی گرفتن ویزه و پرواز به کشور سوم برای اکثر افغان‌ها ناممکن است.

یک مقام این اداره گفت که حتی‌ اگر درخواست‌کنندگان روند طی‌مراحل را تکمیل هم کنند، وزارت خارجهٔ ایالات متحده با فراهم‌آوری سند مسافرت از آنان می‌خواهد که به هزینهٔ شخصی شان به امریکا بیایند.

این روند عواقب دیگری را نیز در قبال دارد به گونهٔ مثال یک فردی که اقامت دایمی امریکا را دارد در ماه جولای برای مادر ۶۱ ساله‌اش، فاطمه خاشعی، تغییرمکان بشری را درخواست کرد و درخواست او در مدت ۲۰ روز به تاریخ ۲۴ اگست منظور شد.

با آمدن تحولات در افغانستان و مشکلات ناشی از آن، به خانم خاشعی گفته شد که باید به ترکیه برود، اما تا زمانی که او به ترکیه رسید، تاریخ ۳۰ روزهٔ سند مسافرت‌اش منقضی شد.

خانم خاشعی یک ماه پس از آن، هنوز هم در ترکیه باقی مانده است و پسرش تلاش دارد درخواست او را تجدید کند.

در سال‌های گذشته ادارهٔ مهاجرت ایالات متحده سالانه کمتر از دو هزار درخواست از سراسر جهان دریافت می‌کرد.

هزینهٔ درخواست تغییرمکان بشری ۵۷۵ دالر امریکایی است، اما شماری از اعضای کانگرس می‌خواهند که این مصرف حذف شود.

ادارهٔ خدمات مهاجرت ایالات متحده به صدای امریکا در مورد این که طی مراحل این درخواست‌ها چه مدتی را در بر خواهد گرفت، معلومات ارایه نکرد.

XS
SM
MD
LG