لینک های دسترسی

Breaking News

حقوق بشر زیر سلطۀ طالبان 'به سمت استبداد نزول' کرده است – بنیت


ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، گفته است که زیر حاکمیت طالبان، وضعیت حقوق بشر رو به وخامت نهاده است و این وضعیت "نزول به سمت استبداد" است.

آقای بنیت روز دوشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد خواستار تغییرات اساسی برای رسیدگی به وضعیت بحرانی حقوق بشری در افغانستان شد.

او گفت: "عقب‌گرد شدید در زمینۀ حقوق زنان و دختران، هدف‌گیری انتقام‌جویانۀ مخالفان و منتقدان، و سرکوب آزادی بیان توسط طالبان به مثابۀ نزول به سمت استبداد است."

پیش از این نیز آقای بنیت گفته بود که اندیشۀ طالبان در خصوص حقوق زنان و دختران تغییر نکرده و به گفتۀ او، وضعیت فعلی زنان و دختران افغان مشابه رژیم قبلی طالبان است.

در همین حال،‌ محبوبه سراج، خبرنگار و فعال حقوق زنان، در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد گفت که زنان افغان از "صحنه محو" شده اند.

او افزود: "ما محو شده ایم. آیا احساس محو شدن را درک می‌کنید؟ من محو شده ام و نمی‌دانم دیگر چه کنم. این آخرین امیدواری و آخرین باری است که به جای می‌روم در این مورد با جهان صحبت می‌کنم به دلیل این که از این کار خسته شده ام و بیش از این آنرا انجام نخواهم داد."

او اضافه کرد که "چند بار دیگر باید داد و فریاد برآرم که جهان! به ما توجه کنید که ما می‌میریم."

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست سال گذشته، ریچارد بنیت از سوی ملل متحد ماموریت یافت تا تخطی‌های حقوق بشری در افغانستان را نظارت کند.

همزمان با این، رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، روز یکشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۰ سنبله) در یک پیام تویتر نوشت که "سیاست تخریبی و ظالمانۀ" طالبان در مورد بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان قابل توجیه نیست.

طالبان که در ۱۳ ماه گذشته بر افغانستان دوباره مسلط شده اند، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب محروم کرده اند که این اقدام منجر به واکنش‌های شدید داخلی و خارجی شده است.

طالبان در آغاز سال تعلیمی و در پی انتقادات به خاطر نگشادن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران گفته بودند که میکانیزمی برای بازگشایی مکاتب دختران ایجاد شد، اما به تازگی سرپرست وزارت معارف این گروه گفته است که مردم در ساحات دوردست افغانستان مخالف آموزش دختران جوان شان اند.

این در حالی است که هفتۀ گذشته چندین مکتب دختران در مربوطات ولایت پکتیا ظاهراً بدون هماهنگی و اجازۀ حکومت طالبان بازگشایی شد، اما به سرعت این مکاتب به روی دختران دانشجو بسته شد.

دانشجویان دختر در پکتیا در اعتراض به این اقدام به جاده‌ها بر آمده و با سردادن شعار "حق آموزش برای همه" خواستار بازگشایی مکاتب شان شده اند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG