لینک های دسترسی

Breaking News

راهپیمایی 'نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید' در بیش از ۵۰ کشور و ۱۰۰ شهر جهان برگزار شد


در راهپیمایی دادخواهی برای "نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید" صد‌ها افغان در شهر واشنگتن دی سی اشتراک کردند
در راهپیمایی دادخواهی برای "نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید" صد‌ها افغان در شهر واشنگتن دی سی اشتراک کردند

در ادامهٔ کمپاین جلوگیری از "نسل کشی هزاره‌ها" هزاران شهروند افغانستان روز شنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) در ده‌ها کشور‌ جهان در راهپیمایی اعتراضی زیر نام "نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید" اشتراک کردند.

به گفتهٔ‌ فعالان حقوق هزاره های افغانستان، این راهپیمایی‌ها در چهار قاره در بیش از ۵۰ کشور و بیش از ۱۰۰ شهر جهان راه اندازی شد.

فعالان شورای جهانی هزاره‌ها که یک سازمان غیر انتفاعی برای حمایت از حقوق هزاره‌ها است، گفته که راهپیمایی روز شنبه از آسترالیا آغاز و در کشور‌های اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، فنلند، و در قارهٔ امریکا در ۱۳ شهر ایالات متحده و دست کم چهار شهر کانادا ادامه یافت. شماری از افغان‌ها در ترکیه نیز برای این دادخواهی راهپیمایی کردند.

"نسل کشی هزاره را متوقف کنید" شعار مشترک این راهپیمایان در کشور‌ها و شهر مختلف جهان بود.

راهپیمایان در شهر واشنگتن دی سی که شعار‌های "نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید" سر می‌دادند،‌ از نهاد‌های عدلی و قضایی بین المللی به خصوص ایالات متحده خواستند تا "نسل کشی هزاره ها" در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

راحله کویر، رییس شورای جهانی هزاره ها، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که راهپیمایان سه خواست عمده از جامعه بین المللی در راستای حمایت از هزاره‌ها در افغانستان دارند.

خانم کویر افزود که حامیان جلوگیری از "نسل‌کشی هزاره‌ها" از ایالات متحده،‌ بریتانیا، اتحادیهٔ اروپا و سازمان‌های حامی حقوق بشر خواسته اند تا حملات سیستماتیک علیه هزاره‌ها در افغانستان منحیث "نسل کشی" به رسمیت شناخته شود و به درخواست پناهجویان هزاره در خارج از افغانستان رسیدگی شود.

شورای جهانی هزاره‌ها نیز با نشر اعلامیه‌ای از محکمهٔ بین المللی جرایم (ICC) خواسته است تا تحقیقات را در مورد قساوتی که علیه هزاره‌ها صورت گرفته است، آغاز کند و مرتکبین "نسل‌کشی و جرایم علیه بشریت" علیه هزاره‌ها را مورد پیگرد قرار بدهد.

در این اعلامیه آمده است که "از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی می‌خواهیم که حملات هدفمند و سیستماتیک علیه مردم هزاره‌ها درافغانستان را به عنوان مصداق جنایت نسل کشی به رسمیت بشناسند. این حملات عناصر و شرایط لازم جرم نسل کشی را دارا می باشد."

زهرا یگانه، یکی از برگزار کنندگان راهپیمایی شهر واشنگتن دی سی، به صدای امریکا گفت که "نسل کشی هزار‌ها و تبعیض علیه هزاره ها" از سال‌ها به این سو در افغانستان ادامه داشته است. او گفت: "خواست ما از [امریکا] این است که نسل‌کشی هزاره را به رسمیت بشناسد و برای جلوگیری آن،‌ اقدام بکند. تا آن روز به دادخواهی خود ادامه خواهیم داد که نسل‌کشی هزاره پایان یابد."

خانم یگانه باور دارد ایالات متحده در موقفی قرار دارد تا با نهاد‌های بین المللی و فعالان ضد نسل کشی کار کند تا ''نسل کشی هزاره‌ها باید پایان داده شود."

برخی چهره‌های سرشناس موسیقی افغانستان از جمله فرهاد دریا و داوود سرخوش نیز از اشتراک و حمایت‌شان از این دادخواهی خبر دادند.

فرهاد دریای، آوازخوان معروف افغانستان، در شهر واشنگتن دی سی با راهپیمایان پیوست و به لهجهٔ هزارگی آهنگ خواند.

حکیمه، یکی از اشتراک کنندگان این راهپیمایی در مصاحبه با صدای امریکا گفت مردم هزاره در افغانستان و جنایت علیه بشریت و نسل کشی مواجه اند.

او گفت: "امروز آمده ایم تا صدای خود را بلند کنیم. قدم اول این است که جامعهٔ بین المللی و نهاد های حقوق بشری این جرم را به عنوان جنایت [علیه] بشریت و به عنوان نسل کشی به رسمیت بشناسند."

محمد احمدی، خبرنگار صدای امریکا که این راهپیمایی را از طریق صفحهٔ فیسبوک دری صدای امریکا به صورت زنده گزارش می داد، گفت که بیشتر افغان‌هایی که در این راهپیمایی شرکت کردند، از ایالت‌های شرقی ایالات متحده در دادخواهی "توقف نسل کشی هزاره ها" شرکت کردند.

از سوی دیگر، کمپاین تویتری با هشتگ "StopHazaraGenocide#" یا "نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید" که به تاریخ دوم اکتوبر راه اندازی شد،‌ تا روز شنبه هشتم اکتوبر بیش از شش میلیون بار در تویتر استفاده شده است.

دادخواهی برای جلوگیری از کشتار هزاره‌ها و هشتگ "نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید" پس از آن راه اندازی شد که در اثر حملهٔ انتحاری بر مرکز آموزشی کاج ۵۶ استاد و شاگرد که اکثر‌شان را زنان و دختران تشکیل می‌داد، کشته و ۱۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

حمله بر مرکز آموزشی کاج حوالی ساعت هفت صبح روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) زمانی به وقوع پیوست که امتحان آزمایشی کانکور در این مرکز آموزشی در مربوطات حوزۀ سیزدهم شهر کابل جریان داشت.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱، مقام های طالبان همواره از تامین امنیت سراسری در افغانستان، سخن گفته اند. اما در تقریباََ ۱۴ ماه گذشته، شهرهای عمدهٔ افغانستان به خصوص کابل، قندز، قندهار و بلخ شاهد مرگبارترین حملات انتحاری بوده است.

شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در اغلب موارد مسوولیت این حملات مرگبار را برعهده گرفته است، حملاتی که اکثراََ در مساجد و مکاتب، مسلمانان شیعهٔ هزاره را هدف قرار داده است.

حملات بر اقلیت قومی هزاره‌ و مسلمانان شیعه در افغانستان در حالی ادامه یافته است که اخیراً سازمان دیدبان حقوق بشر با اشاره به فعالیت داعش در این کشور، از عملکرد حکومت طالبان برای محافظت از هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های دینی در افغانستان انتقاد کرد.

این سازمان به تاریخ ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) با نشر گزارشی گفت که گروه داعش، هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های دینی را در مساجد، مکاتب و محل کاری بارها هدف قرار داده است، اما مقامات طالبان برای محافظت آنها در برابر بم‌گذاری‌های انتحاری و سایر حملات و ارایه مراقبت‌های صحی و سایر کمک‌های لازم به قربانیان و خانواده های آن‌ها کار چندانی انجام نداده اند.

XS
SM
MD
LG