لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: دیپلوماسی از جنگ با ایران جلوگیری کرد


باراک اوباما می گوید که اکنون همه راه های دستیابی ایران به سلاح هسته یی مسدود شده است.
باراک اوباما می گوید که اکنون همه راه های دستیابی ایران به سلاح هسته یی مسدود شده است.

رئیس جمهور ایالات متحده می گوید که با وصف تطبیق توافق هسته ای با جمهوری اسلامی ایران، هنوز هم اختلافات عمیقی میان واشنگتن و تهران باقی است.

باراک اوباما یک روز پس از تطبیق توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای غربی گفت که در خصوص تهدید ایران به اسرائیل، برنامۀ راکتهای بالستیکی ایران، نقض حقوق بشر در آن کشور و حمایت تهران از گروه های دهشت افگن به ویژه در یمن و سوریه، هنوز هم اختلاف عمیق با ایران موجود است.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که ایالات متحده از گذشته های دور هیچگاهی از دنبال کردن دیپلوماسی با رقیبان خود هراس نداشته و توافق با ایران نمونۀ آن است. او افزود که توافق هسته یی با ایران دریچۀ را گشوده است تا ایالات متحده سایر اختلافات خود را با آن کشور حل و فصل کند.

رئیس جمهور ایالات متحده با بیان اینکه "امروز روز خوبی است" اطمینان داد که در حال حاضر با اخراج و انتقال ۹۸ درصد یورانیم غنی شدۀ ایران به خارج از آن کشور و نیز کاهش دو ثلث بیش از ۲۵۰۰۰ سانترفیوژ غنی سازی یورانیم، ایران چانس دستیابی به سلاح هسته ای را ندارد.

رئیس جمهور اوباما گفت که در حال حاضر همه راه های دستیابی ایران به سلاح هسته ای گرفته شده است، اما افزود که اگر جمهوری اسلامی ایران نیرنگ به خرج دهد، ایالات متحده آن را تشخیص و برملا خواهد کرد.

آقای اوباما افزود که پس از تطبیق توافق هسته ای، اکنون زمان آن فرا رسیده است تا برخی تحریم ها از ایران برداشته شود و آن کشور به پول های راکد شدۀ خود دسترسی پیدا کند.

ایران و ایالات متحده امریکا از سال ۱۹۸۱ به اینسو با هم مناقشۀ مالی داشته اند که به گفتۀ رئیس جمهور اوباما اکنون زمان حل این مناقشات نیز فرا رسیده است.

باراک اوباما رهایی ده سرباز قوای بحری امریکا را از سوی سپاه پاسداران انقلاب ایران و نیز رهایی چهار شهروند امریکایی را از زندان ایران به عنوان علایم دیگر موفقیت روش دیپلوماتیک میان دو کشور عنوان کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که با حل مناقشۀ هسته یی زمان آن فرارسیده است تا مردم ایران به ویژه جوانان آن کشور به روابط شان با جهان، رمق تازه ببخشند.

XS
SM
MD
LG