لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا پیش از مذاکره با روسیه،‌ قواعد خویش را واضح کرد 


وزارت خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که واشنگتن پیش از گفتگو‌های بیشتر با روسیه پیرامون اوکراین، قواعد این کشور را به گونهٔ آشکار ارایه کرده است.

مذاکرات هفتهٔ گذشته میان روسیه و ایالات متحده بدون هیچ گونه پیشرفت و با تکرار هشدار‌ها پایان یافت. اما هر دو جانب بر تداوم گفتگو‌ها تاکید کردند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز جمعه ۱۴ جنوری (۲۴ جدی) گفت که روسیه امیدوار است مذاکرات امنیتی با ایالات متحده از سر گرفته شود، اما این بستگی به پاسخ واشنگتن به پیشنهادات مسکو دارد.

اکنون وزارت خارجهٔ ایالات متحده سه قاعده برای گفتگو‌های بعدی را ارایه کرده است.

نخست اینکه امریکا در مورد اروپا بدون حضور اروپا هیچ چیزی را تعهد نخواهد کرد.

دوم،‌ هر گونه بحث باید متقابل باشد و سوم پیشرفت واقعی فقط در صورت می‌تواند به میان بیاید که تنش‌زدایی صورت بگیرد.

پیش از این، روسیه پیشنهادات امنیتی خویش را به ناتو و امریکا ارایه کرد که بر اساس آن، ناتو باید اجازه ندهد که اوکراین عضو این سازمان شود و امریکا نباید در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق پایگاه نظامی ایجاد کند.

اما امریکا گفته است که در عقب راندن پیشنهادات امنیتی روسیه قاطع است. وندی شرمن، معاون وزیر خارجهٔ امریکا هفتهٔ گذشته گفت که "ما به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که پالیسی دروازهٔ باز ناتو را مسدود کند" به این معنی که دروازه‌های ناتو به روی کشورهای جهانی باز است.

روسیه نیز گفته است که "ما قاطعانه ظاهر شدن ناتو در مرزهای خود را نخواهیم پذیرفت، به ویژه با توجه به روند فعلی رهبری اوکراین."

این در حالی است که تصاویری از وزارت دفاع روسیه که توسط خبرگزاری RIA نشر شده نشان می‌دهد که وسایط زرهی و سایر تجهیزات نظامی در قطارهای آهن بارگیری می‌شوند، چیزی که مسکو آن را "تمرین بازرسی برای استقرار در مسافت دور" نامیده است.

روسیه پیش از این، در حدود ۱۰۰ هزار نیروی خویش را در مرز اوکراین مستقر کرده است؛ اقدامی که غرب می‌گوید ممکن برای حمله بر اوکراین روی دست گرفته شده باشد. اما مسکو گفته است که قصد هیچ گونه حمله بر اوکراین را ندارد.

XS
SM
MD
LG