لینک های دسترسی

Breaking News

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان جریان دارد


نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان می گویند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مطابق توافقنامهٔ امریکا- طالبان جریان دارد.

سخنگوی نیروهای امریکایی روز جمعه اول می (۱۲ ثور) به صدای امریکا گفت که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان قرار پلان جریان دارد و قرار توافق با طالبان تعداد این نیروها تا اواسط جولای به ۸۶۰۰کاهش خواهد یافت.

خروج مشروط نیروهای امریکایی از افغانستان چند روز بعد از امضای توافقنامهٔ امریکا – طالبان در ماه فبروری آغاز شد.

براساس این توافقنامه که در قطر امضا شد، ایالات متحده در جریان۱۳۵ روز پس از امضای توافقنامه با طالبان، باید شمار نیروهای خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش بدهد.

در صورت عملی شدن تمام شرایط توافقنامه و پابندی کامل طالبان به تعهدات شان، تا ۱۴ ماه پس از امضای این توافقنامه تمام نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان بیرون می شوند.

سخنگوی نیروهای امریکا از دادن معلومات در مورد تعداد دقیق نیروهایشان در افغانستان بنابر نگرانی های امنیتی امتناع ورزید.

ولی گفته می شود که فعلاً تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان کمتر از ۱۰ هزار نفر است.

در توافقنامه امریکا – طالبان تذکریافته که طالبان بالای نیروهای خارجی حمله نمی کنند ولی در مورد حمله بالای نیروهای افغانی ذکری بعمل نیامده است.

در همین حال دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه ترین گزارش ربع‌وار اش نوشته است که ماموریت حمایت قاطع روند ارایه آمار حملات طالبان را متوقف کرده است.

ماموریت حمایت قاطع به سیگار گفته است که ارایه این معلومات را به این دلیل محدود کرده است که حملات دشمن اکنون یک "بخش مهم" گفتگوها در مورد مذاکرات سیاسی جاری میان ایالات متحده و طالبان است. ولی افزایش حملات را تایید کرده و می گویند که تلاش دارند تا حملات را از راه دیپلوماتیک کاهش دهند.

​حکومت افغانستان می گوید که طالبان در دو ماه گذشته درجدود۲۰۰۰ حمله را انجام داده اند که در نتیجه آن حد اقل ۱۰۰ نظامی افغان کشته شده است.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز گفته است که در سه ماه نخست سال روان میلادی، ۵۳۳ غیرنظامی به شمول ۱۵۰ کودک در افغانستان کشته و ۷۶۰ تن دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG