لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس امریکا: سرکوب روهنگیایی ها باید "پاکسازی قومی" اعلام شود


از آغاز خشونت های اخیر در راخین، نزدیک به ٦٠٠ هزار مسلمان روهنگیا از برما به بنگله دیش فرار کرده اند
از آغاز خشونت های اخیر در راخین، نزدیک به ٦٠٠ هزار مسلمان روهنگیا از برما به بنگله دیش فرار کرده اند

کانگرس ایالات متحده از ادارۀ رئیس جمهور ترمپ خواسته است تا خشونت علیۀ مسلمانان روهنگیا را در میانمر یا برما، پاکسازی قومی اعلام کند.

شماری از قانونگذاران امریکایی، خشونت در برابر مسلمانان روهنگیا را "فاجفۀ انسانی" و "نسل کشی" خوانده اند.

جیف مرکلی، سناتور دموکرات و عضو کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا گفته است که "برهزاران زن تجاوزجنسی صورت گرفته و بر هزاران تن دیگر حین فرار از روستاهای شان، شلیک صورت گرفته است."

وزارت خارجۀ ایالات متحده در حالی ارزیابی گزینه های تنبیهی به شمول تحریمات اقتصادی در برابر اشخاص است که در خشونت و جنایات در برابر مسلمانان روهنگیا مرتبط دانسته می شوند.

پتریک مورفی، معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور جنوب شرق آسیا که تازه به ایالت راخین در برما سفر کرده بود، گفته است "چیزی را که ما در آنجا دیدیم، یک مجموعۀ از جنایات جدی است."

باوجود آن که وزارت خارجۀ امریکا از ارزیابی "اقدامات جزایی" در برابر مرتکبین جنایات در راخین خبر داده است، اما مقامات بلند پایۀ این وزارت گفته اند که "تا پایان یافتن یک بررسی همه جانبه" خشونت در برابر مسلمانان روهنگیا را "پاکسازی قومی" اعلام نخواهند کرد.

سازمان ملل متحد، هفتۀ گذشته خبر داد که پس از آغاز خشونت های اخیر در راخین، نزدیک به ٦٠٠ هزار مسلمان روهنگیا از برما به بنگله دیش فرار کرده اند.

خشونت ها در ولایت راخین میانمار به تاریخ ۲۵ اگست امسال پس از آن آغاز شد که به گفتۀ مقام های آن کشور "شورشیان روهینگیایی" بر پسته های پولیس و شبه نظامیان حکومتی یورش بردند.

در پاسخ به این حمله، قوای نظامی برما "عملیات پاکسازی" را برای ریشه کن کردن شورشیان راه اندازی کرد. روهینگیاییان فراری حکایت کرده اند که قوای نظامی، غیرنظامیان را نیز هدف گرفته و روستاها را در راخین به آتش کشیده اند.

ایالات متحدۀ امریکا از آغاز سال جدید مالی (ماۀ سپتمبر ٢٠١٦) حدود ده عشاریه چهار میلیون دالر را به منظور کمک بشری به بیجاشدگان روهنگیا در برما و بنگله دیش فراهم کرده و از حکومت برما خواسته است تا به بحران مسلمانان روهنگیا رسیدگی کند.

کانگرس امریکا: سرکوب روهنگیایی ها باید "پاکسازی قومی" اعلام شود
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:27 0:00

XS
SM
MD
LG