لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی عمیق ایالات متحده در بارۀ بحران روهنگیایی ها


یک مرد روهنگیایی که همراه با دخترش از موانع عبور می کند
یک مرد روهنگیایی که همراه با دخترش از موانع عبور می کند

ایالات متحده نگرانی عمیق خود را به خاطر اتفاقات اخیر در میانمار بیان کرده می گوید که در بارۀ اوضاع روان در ایالت رخین، با حکومت میانمار در ارتباط نزدیک قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت " در بارۀ وضعیت نگران کنندۀ ایالت رخین در میانمار عمیقاً نگران استیم."

هیتر ناوِرت گفت "به تعقیب ادعاهای جدی نقض حقوق بشر به شمول به آتش زدن کتله یی قریه نشینان روهنگیا و انجام خشونت از سوی نیرو های امنیتی و افراد مسلح در رخین، جمعیت قابل ملاحظه ای مردم محل بیجا شده اند."

خانم ناورت اضافه کرد که ایالات متحده یکبار دیگر حملات مرگبار بر نیرو های میانمار را محکوم می کند؛ اما "با جامعۀ جهانی هم صدا شده و از تمام نیرو های درگیر می خواهیم تا از خشونت های بیشتر جلوگیری کرده و مردم عام را در مطابقت با قانون و احترام کامل به حقوق بشر، حراست کنند."

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که ایالات متحده از تمام جوانب در برما به شمول ایالت رخین -جاییکه ده ها هزار مسلمان روهنگیایی مجبور به ترک منازل شده و به بنگله دیش پناه برده اند، می خواهد تا از اقدامات که تنش ها را در آن کشور دامن می زند، "دوری" جویند.

خانم ناورت همچنان گفت ایالات متحده استقبال می کند از اینکه حکومت میانمار پذیرفته است تمام اجتماعات ساکن در آن کشور نیاز به حراست و حفاظت دارند و تعهد کرده تا سفارشات کمیسیون رخین را به هدف رسیدگی به آزمون های دراز مدت قبل از انتقال دموکراتیک در آن کشور می پذیرد.

هیتر ناورت در پاسخ به سوالیکه آیا ایالات متحده اطمینان دارد که آرزوی حکومت میانمار حراست از اجتماعات روهنگیایی است گفت که واشنگتن قطعاً مایل است از میانمار بخواهد تا به خبرنگاران به منظور پوشش خبری از آنچه در رخین می گذرد و گروه های امداد رسان حقوق بشری اجازۀ دسترسی به مناطق را بدهد.

آنگ سان سوچی، رهبر میانمار
آنگ سان سوچی، رهبر میانمار

آنگ سان سوچی، رهبر میانمار که دارندۀ جایزۀ نوبل صلح نیز است، به خاطر نحوۀ پاسخگویی اش در قبال خشونت های اخیر در ایالت رخین، شدیداً تحت انتقاد قرار گرفته است.

بسیاری از ناظرین می گویند که خانم سوچی گزارش ها در رابطه به رفتار خشونت آمیز اردوی میانمار را بر مردم ملکی روهنگیا، نظر انداز کرده است. او تاکید ورزیده است که در بارۀ بحران روهنگیا و خشونت ها در رخین که به تعقیب حمله بر نیرو های امنیتی صورت گرفته است "اطلاعات نادرست به نشر رسیده است."

پس از خشونت ها و فرار هزاران روهنگیایی به بنگله دیش، مردم، گروه های مدافع حقوق بشری و کاربران فیسبوک از آنگ سان سوچی خواستند تا جایزۀ نوبل صلح را مسترد کند.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده نخواست سوال در مورد اینکه آیا سوچی می باید جایزۀ نوبل صلح اش را مسترد کند یا خیر، چیزی نگفت.

اما پریسیلا کلاپ، شارژدافیئر ایالات متحده در میانمار بین سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ می گوید که بسیاری انتقادات علیه سوچی را به خاطر آنچه وی آن را "محدودیت های قدرت و نفوذ خانم سوچی" عنوان می کند، "غیر منصفانه" می خواند.

کلاپ که اکنون مشاور ارشد انستیتوت صلح ایالات متحده است گفت "سوچی به نحوی در تضاد با اردوی میانمار قرار دارد؛ نیروی نظامی که کشور و بسیاری بخش های حکومت را از قبل کنترول می کند."

نیرو های امنیتی میانمار و افراد مسلح به انجام خشونت علیه اقلیت روهنگیایی ها متهم اند
نیرو های امنیتی میانمار و افراد مسلح به انجام خشونت علیه اقلیت روهنگیایی ها متهم اند

اما مدافعین حقوق بشری از حکومت میانمار می خواهند تا جلو خشونت های روان در آن کشور را بگیرد.

فیل روبرتسین، معاون دیدبان حقوق بشر در حوزۀ آسیا به صدای امریکا گفت "حکومت های جهان باید شدیداً روی آنگ سان سوچی فشار و اردوی برما فشار وارد کنند تا این خشونت ها را توقف دهند."

روبرتسن افزود که ناظرین مستقل می باید به آن ادعا های دسترسی حاصل کنند که پناهجویان قومی روهنگیایی فرار کرده به بنگله دیش ادعا کرده اند.

این مدافع حقوق بشر از ایالات متحده و جامعۀ جهانی خواست تا تسهیلات بیشتر بشری و کمک های طبی را به پناهجویان روهنگیایی فراهم کنند.

فیل روبرتسن، کمک های فراهم شده توسط ادارۀ دونالدترمپ را "ناچیز" خوانده گفت "بحران بشری بزرگی در برما جریان دارد و به این تازه گی ها ایالات متحده زمان زیادی را برای درک حکومت سپری کرده و در بخش های مختلف انکشافی و تجارتی با حکومت برما همکاری کرده است."

کلاپ، دیپلومات پیشین امریکایی به این باور است که مغلق شدن اوضاع، تلاش ها و واکنش های بیشتری جامعۀ جهانی را می طلبد.

XS
SM
MD
LG