لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراف قوای ائتلاف به کشته شدن بیش هزار غیر نظامی در عراق و سوریه


جت های اف-۱۵ ساخت امریکا در فضای عراق
جت های اف-۱۵ ساخت امریکا در فضای عراق

ائتلاف به رهبری ایالات متحده، تایید کرده است که در نتیجۀ حملات هوایی قوای ائتلاف بر ضد داعش در عراق و سوریه، ۱۰۵۹ غیر نظامی نیز کشته شده است.

این ائتلاف که در جنگ علیه خلافت خود خواندۀ گروه داعش می جنگد، گفته است که جت های جنگی آنان ۲۹ هزار و ۸۲۶ حمله را بین اگست ۲۰۱۴ تا جون ۲۰۱۸ انجام داده است.در اعلامیۀ قوای ائتلاف آمده است که ائتلاف ضد داعش، با در نظر داشت قوانین جنگ، "اقدامات پیشگیرانه ضروری" را برای جلوگیری از تلفات غیر نظامی روی دست گرفته اس.

در اعلامیۀائتلاف به رهبری ایالات متحده در جنگ عراق و سوریه آمده است که "در جریان حملات هوایی و زمینی، ما مواضع مشخص را هدف قرار دادیم تا تاثیر عملیات بر غیرنظامیان و زیربنا ها به حد اقل برسد.اما "متاسفانه تلفات غیر عمدی غیرنظامیان رخ داده است."

بخشی از ساختمان های تخریب شده در منطقه رقه واقع در سوریه
بخشی از ساختمان های تخریب شده در منطقه رقه واقع در سوریه

ائتلاف به رهبری ایالات متحده پس از آن کشته شدن غیر نظامیان در عراق و سوریه را تایید کرد که سازمان های مدافع حقوق بشری خواهان نشر جدید تلفات غیرنظامیان توسط قوای ائتلاف شدند.

سازمان های حقوق بشر بار ها ائتلاف به رهبری ایالات متحده در عراق و سوریه را به "چشم پوشی قابل ملاحظه از رقم تلفات غیرنظامیان" در سالیان متمادی جنگ علیه گروه داعش متهم کرده اند.

سازمان عفو بین الملل، هفتۀ گذشته یک اعلامیه را در مورد تلفات غیرنظامیان در رقۀ سوریه به نشر سپرده، اذعان داشت که رقم تلفات بازگویی شده از جانب شاهدان در منطقه، در مغایرت با "شمار پائین تلفات ساختگی" قرار دارد که ائتلاف آن را به نشر سپرده است.

عفو بین الملل علاوه کرده است که گزارش دهی ائتلاف به رهبری ایالات متحده در بارۀ تلفات غیرنظامیان در سوریه "ناکافی، مبهم بوده و تقریباً همه ادعاهای تلفات غیرنظامیان را بی اعتبار خوانده است."

دوناتیلا روورا، یک مشاور ارشد سازمان عفو بین المللی، گفته است که تلفات غیر نظامیان در جنگ های عراق و سوریه نشان می دهد که رهبران قوای ائتلاف تا چه اندازه در قسمت حراست از غیرنظامیان که در منازعات گیرمانده اند، بی خبر اند.

خانم روورا گفته است اشتباهات قوای ائتلاف در عراق و سوریه به خصوص در شهر های رقه و موصل، موجب شده تا "غیر نظامیان بار دیگر هزینه ویرانگر" حملات هوایی قوای ائتلاف شوند.

شماری کشته شدگان توسط حملات قوای ائتلاف

در همین حال، یک دیدبان حقوق بشرموسوم به Airwars مستقر در برتیانیا تخمین می کند که بین ۶۴۸۸ تا ۹۹۴۷ غیر نظامیان در نتیجۀ حملات هوایی قوای ائتلاف در عراق و سوریه کشته شده اند. اما قوای ائتلاف یافته های این نهاد حقوق بشر را تکذیب کرده است.

قوای ائتلاف روز پنجشنبه با نشر اعلامیه ای گفته است که آنان ۱۲۵ گزارش تلفات غیر نظامی را بررسی کرده و به گفتۀ آنان فقط ۱۶ گزارش آن با اعتبار بوده؛ سه گزارش آن تکراری است و ۱۰۶ گزارش متباقی آن از اعتبار برخوردار نیست.

مقامات قوای ائتلاف گفته اند که آنان در حال حاضر ۲۳۴ گزارش دیگر تلفات غیر نظامیان را در سوریه و عراق، مورد بررسی قرار می دهند.

در یک سال گذشته، نیرو های ائتلاف به رهبری ایالات متحده و متحدین محلی آن در عراق و سوریه بسیاری از مناطقی را که قبلاً در کنترول تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش قرار داشت، به تصرف خود آوردند. مقامات قوای ائتلاف تخمین می کنند که داعش حال فقط ۳۰۰ کیلومتر مربع رادر کنترول خود دارد.

XS
SM
MD
LG