لینک های دسترسی

Breaking News

مایک پمپیو بار دیگر ایران را به 'بی ثباتی شرق میانه' متهم کرد


مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا، در دو ماه گذشته چندین بار ایران را به دخالت در شرق میانه، نقض حقوق بشر در آن کشور و حمایت از دهشت افگنی متهم کرده، ادعای که از سوی تهران رد شده است
مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا، در دو ماه گذشته چندین بار ایران را به دخالت در شرق میانه، نقض حقوق بشر در آن کشور و حمایت از دهشت افگنی متهم کرده، ادعای که از سوی تهران رد شده است

وزیر خارجه ایالات متحده، بار دیگر حکومت ایران را به ایجاد هرج و مرج و بر هم زدن امنیت در حوزۀ خلیج فارس متهم کرد.

مایک پمپیو، ناوقت روز پنجشنبه در یک پیام تویتر خود نوشت که "حمایت ایران از حوثی‌ها در یمن نه تنها باعث راه اندازی حملات علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی می شود، بلکه خطر تشدید بحران انسانی شدید کنونی در یمن را بالا می‌برد."

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین گفته است که "آیت‌الله (علی) خامنه‌ای (رهبر روحانی جمهوری اسلامی ایران) باید به خاطر بر هم زدن امنیت خلیج (فارس) و ادامه یافتن آلام مردم یمن پاسخگو باشد."

آقای پمپیو روز چهار شنبه نیز در یک پیام تویتر خود نگاشته بود که ایالات متحده به اعمال فشار بر ایران ادامه خواهد داد و واشنگتن در حال حاضر با شرکای خود در سراسر جهان در گفتگو است تا "سنگین ترین تعزیرات تاریخ" علیه ایران وضع شود.

مقامات امریکایی به شدت از فعالیت های تهران در شرق میانه نیز انتقاد کرد و آن را فعالیت "بی ثبات کننده" در منطقه خوانده است، به ویژه "دخالت ایران" در عراق، حمایت از حزب الله لبنان، حمایت از حکومت بشارالاسد در سوریه و شورشیان حوثی در یمن.

تاثیر وضع تعزیرات بر اقتصاد ایران

در دو سال گذشته، پس از توافق هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱، تهران چندین بار میزایل های بالستیک خود را آزمایش کرده است، اقدامی که موجب انتقاد های شدید کشور های غربی به خصوص ایالات متحده شد و در نهایت امریکا از این توافق بیرون شد.

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای، با وجود مخالفت سایر دول امضا کنندۀ توافق هسته ای، واشنگتن تعزیرات اقتصادی جدید را بر ایران وضع کرد و در عین حال، تلاش های بین المللی را به راه انداخت تا شرکای خود را در سراسر جهان متقاعد به وضع تعزیرات جدید بر ضد ایران کند، تعزیرات که تاثیرات منفی بر اقتصادی ایران به جا گذاشته است.

در آخرین مورد، یکی از مقامات برجستۀ سرمایه گذاری ایرانی گفته است که پس از وضع تعزیرات جدید ایالات متحده بر ایران، هزاران نیروی بشری در کشورش وظایف شان را در سکتور خصوصی از دست دادند و وضعیت اقتصادی ایران در حال بدتر شدن است.

ایسنا، خبرگزاری رسمی ایران، روز پنجشنبه به نقل از حسین سلاح ورزی، معاون اتاق های تجارت، صنایع، معادن و زراعت ایران، نوشته است که بین ماه های مارچ و می، ۵۰ هزار نیری کار در آن کشور وظایف شان را از دست دادند. اما آقای سلاح ورزی که در میان قانونگذاران ولایت تهران صحبت می کرد، جزییاتی در مورد ارایه نکرد. اما رسانه های اجتماعی و فعالان مدنی گفته اند که ده ها هزار شهروند آن کشور وظایف شان را در فابریکه ها از دست دادند.

انتقاد مقامات امریکایی از حکومت ایران پس از آن افزایش یافت که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متجده، به تاریخ هشتم ماه می ۲۰۱۸ ازتوافق هسته ای ایران بیرون شد.

آقای ترمپ در آن زمان همچنین اعلام کرد که جمهوری اسلامی با برنامه میزایل های بالستیک خود از یک سو توافق هسته ای را نقض کرده و از سوی دیگر، منطقه را بی ثبات ساخته است.

اما ایران ادعا می کند که برنامۀ میزایل های بالستیک و آزمایشات آن، جنبۀ دفاعی داشته و تخطی از توافق هسته ای نیست.

XS
SM
MD
LG