لینک های دسترسی

Breaking News

ده هزار کودک در درگیری های ۲۰۱۷ در جهان کشته و مجروح شده اند


کودکان یمنی بیجا شده از منطقۀ حُدیدۀ یمن
کودکان یمنی بیجا شده از منطقۀ حُدیدۀ یمن

بیش از ده هزار کودک در سال گذشته در جریان درگیری های مسلحانه در سرتاسر جهان کشته و یا مجروح شده اند.

گزارش ملل متحد که روز چهارشنبه به نشر رسید با بیان این مطلب می افزاید که سایر کودکان در آن درگیری ها، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته، مجبور به خدمت سربازی شده و یا در حملات بر مکاتب و شفاخانه ها گیر مانده اند.

در گزارش سالانۀ "کودکان و درگیری های مسلحانۀ" ملل متحد این هم آمده است که بیش از ۲۱ هزار تخطی از حقوق کودکان در سال ۲۰۱۷ میلادی ثبت شده که یک افزایش شدید را در مقایسه با ۲۰۱۶ نشان می دهد.

در این گزارش تذکر رفته که تخطی های حقوق کودکان به ویژه در عراق، میانمار، جمهوری افریقای مرکزی، جمهوری کانگو، سودان جنوبی، سوریه و یمن ثبت شده است.

ملل متحد، در این گزارش ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را در یمن، به مرگ و مجروح شدن کم از کم نیمی از ۱۳۰۰ کودک یمنی مقصر دانسته است که قربانی حملات هوایی و زمینی عربستان سعودی و امارات متحدۀ عرب علیه حوثی های یمن شده اند.

در گزارش آمده است که کودکان کمتر از ۱۱ سال در صفوف سربازان در یمن و سایر کشور ها می جنگند.

جنگ یمن با شدت گرفتن حملات هوایی ائتلاف به رهبری عرستان سعودی علیه حوثی ها، رنگ دیگری گرفته و به تخریب زیربناهای این کشور فقیر منجر شده است.
جنگ یمن با شدت گرفتن حملات هوایی ائتلاف به رهبری عرستان سعودی علیه حوثی ها، رنگ دیگری گرفته و به تخریب زیربناهای این کشور فقیر منجر شده است.

ویرجینیا گمبا، نمایندۀ ویژۀ ملل متحد در امور کودکان و درگیری های مسلحانه روز چهارشنبه گفت "مشکل عمده اینجاست که با کودکان به مثابۀ کودک برخورد صورت نمی گیرد؛ آنان سزاوار زندگی بهتر و حقوق مشابه هر کودکی است که در روی زمین زندگی می کند و کم از کم فرصت احیای مجدد به آنان باید داده شود."

خانم گمبا تاکید ورزید که این گزارش "خشم" انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد را برانگیخته است.

در این گزارش در مورد تلفات کودکان أفغان در جریان درگیری های مسلحانه، انفجارات و حملات انتحاری سال ۲۰۱۷ تذکری نرفته است.

اما صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان یا یونیسف گزارش می دهد که در نه ماه نخست ۲۰۱۷، به تعداد ۷۰۰ کودک افغان در نتیجۀ خشونت ها در سراسر افغانستان کشته شده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

پیش از این، ماموریت معاونت ملل متحد برای افغانستان یا یوناما نیز گزارش داده بودکه در نه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی ۶۸۹ کودک افغان در نتیجۀ خشونتها در افغانستان کشته و بیش از ۱۷۹۰ کودک دیگر زخمی شده است.

XS
SM
MD
LG