لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه از چین کمک نظامی خواسته است – مقام امریکایی


یک مقام حکومت ایالات متحده گفته است که روسیه در تهاجم نظامی خود بر اوکراین، از چین خواستار تجهیزات نظامی شده است.

این مقام امریکایی که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که در روزهای اخیر، روسیه به خاطر پیشبرد تهاجم نظامی بر اوکراین، از چین خواستار کمک‌های نظامی و اقتصادی شده است. این مقام امریکایی در مورد جزییات بیشتری ارایه نکرد.

در همین حال، قرار است امروز دوشنبه ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی امریکا با دپلوماتان و اعضای حزب کمونیست چین در روم ملاقات کند. این نشست پیش از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین برنامه‌ریزی شده بود.

آقای سولیوان پیش از این ملاقات به صراحت هشدار داد که کمک چین به روسیه برای دور زدن از تحریم‌های بین المللی و جلوگیری از تاثیرات این تحریم‌ها که اقتصاد روسیه را به شدت ضربه زده است، پیامدهای جدی را در پی خواهد داشت.

در واکنش به گزارش‌های مبنی بر تقاضای کمک نظامی روسیه از چین، بیجینگ مقام‌های امریکایی را به پخش "معلومات نادرست" متهم کرده است.

چشم انداز کمک مالی و نظامی چین به روسیه، یکی از چندین نگرانی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا است.

حکومت ایالات متحده همچنان چین را متهم می‌کند که معلومات نادرست روسیه را در مورد جنگ اوکراین پخش و تکثیر می‌کند.

تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، چین را در برابر بزرگترین‌ شرکای تجاری اش – اتحادیه اروپا و ایالات متحده - در موقعیت حساس و نازکی قرار داده است. چین به بازارهای اروپا و ایالات متحده نیاز دارد، از سوی دیگر حامی روسیه است و بیجینگ و مسکو دوستی "نامحدود" را اعلام کرده اند.

انتظار می‌رود که آقای سولیوان در دیدار با یانگ جیچی، مشاور سیاست خارجی چین در مورد آنچه بیجینگ در نظر دارد برای روسیه انجام دهد، کنج و کاو کند.

مشاور قصر سفید با اشاره به دیدارش با نمایندگان چین، روز یکشنبه به شبکۀ تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: "مستقیم و خصوصی به بیجینگ می‌گوییم که [کمک به روسیه] قطعاً پیامدهایی خواهد داشت."

این مقام امریکایی گفت که اجازه داده نخواهد شد که با دور زدن از تحریم‌های اقتصادی که هر کشور جهان بر روسیه وضع کرده است "خط حیات" برای روسیه به وجود آورده شود.

در همین حال، ژاو لیجان، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه بدون ارایۀ جزییات در مورد دیدار مقام‌های امریکایی و چینی در روم گفت: "وضعیت اوکراین قطعاً مبحث داغی خواهد بود."

آقای ژاو در پاسخ به پرسشی در مورد درخواست روسیه از چین برای کمک نظامی گفت: "ایالات متحده در این اواخر در مورد جنگ اوکراین معلومات نادرست را نشر کرده و چین را هدف قرار می‌دهد. این بدخواهانه است."

سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفت که طرف‌ها خویشتنداری نشان داده و وضعیت را آرام کنند. او افزود: "به جای تشدید بخشیدن وضعیت، باید در صدد یافتن راه حل دپلوماتیک برآمد."

قصر سفید گفته است که دیدار آقای سولیوان با دپلوماتان و مقام‌های چینی تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین و بر تاثیر مستقیم آن بر امنیت منطقه و جهان تمرکز خواهد داشت.

مقام‌های حکومت ایالات متحده گفته اند که بیجینگ خبرهای دروغ روسیه را نشر می‌کند، گویا که اوکراین با حمایت امریکا از تسلیحات کیمیایی و بیولوژیکی کار می‌گیرد.

پیش از این، ماریا زخاروفا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه بدون ارایۀ کوچکترین مدرک و شواهدی ادعا کرده بود که ایالات متحده لابراتوارهای تسلیحات کیمیایی و بیولوژیکی اوکراین را تمویل می‌کند.

با اینحال، سازمان ملل متحد گفته است که تا کنون هیچ معلوماتی را در دسترس ندارد که این ادعاهای روسیه را تایید کند.

جیک سولیوان به شبکۀ تلویزیونی سی بی اس گفت که لفاظی روسیه در مورد استعمال اسلحۀ کیمیایی و بیولوژیکی در جنگ اوکراین "نشانه‌ای است که در واقع روسیه خود برای انجام چنین چیزی آمادگی می‌گیرد و پیش از پیش بار ملامت را در جای دیگری می‌گذارد."

چین یکی از معدود کشورهای جهان بوده است که تهاجم روسیه بر اوکراین را مورد انتقاد قرار نداده است. چین همچنین در رای‌گیری نشست ویژۀ مجمع عمومی ملل متحد به خاطر محکوم کردن حملۀ روسیه بر اوکراین، از دادن رای پرهیز کرد.

XS
SM
MD
LG