لینک های دسترسی

Breaking News

حملات هوایی تازۀ روسیه بر اوکراین ۳۵ کشته برجا گذاشت 


مقامات اوکراینی امروز ۱۳ مارچ (۲۲ حوت) گفتند که حملات هوایی روسیه بر یک مرکز تعلیمی نظامی در بیرون از شهر لفیف در نزدیکی مرز پولند، ۳۵ کشته و بیش از ۱۳۰ زخمی برجا گذاشت.

یک مقام محلی گفته است که روسیه بر "مرکز بین المللی حفظ صلح و امنیت" حملات هوایی را انجام داده است.

در نتیجهٔ این حمله آتش‌سوزی نیز به میان آمد،‌ اما والی لفیف گفت که آتش‌سوزی کاملاً خاموش شده و مقامات مصروف ارزیابی این مرکز اند.

این مرکز محل تعلیمی نیروهای اوکراینی بود که از سوی مربیون خارجی - امریکایی و کانادایی - آموزش می‌دیدند. این مرکز تعلیمی همچنان محل تمرینات نظامی مشترک نیروهای اوکراینی و ناتو بود.

چند ساعت قبل، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، در یک تویت این حمله را محکوم کرد و نوشته است که "ما حملهٔ میزایلی فدراتیف روسیه را بر"مرکز بین المللی حفظ صلح و امنیت یاووریف واقع در نزدیکی مرز اوکراین با پولند را محکوم می کنیم. وحشیگری باید متوقف شود."

در همین حال،‌ اولیکسی ریزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت که مربیون خارجی "در این جا کار می‌کنند"، اما تا حال واضح نیست که آنان در هنگام این حملات در این مرکز حضور داشتند یا نه.

نیروهای خارجی پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری این مرکز را ترک کرده بودند.

ایالات متحده به تاریخ ۱۲ فبروری گفت که ۱۵۰ مربی نظامی خویش را از اوکراین بیرون کرده است.

وزیر دفاع اوکراین حملات امروزی را تقبیح کرده و آنرا "حملهٔ جدید تروریستی" عنوان کرد. او یک بار دیگر از ناتو خواست تا حریم هوایی اوکراین را ساحهٔ منع پرواز اعلام کند.

در یک خبر دیگر، شاروال شهر اوانو-فرنکویسک در غرب اوکراین گفت که یک حملهٔ هوایی دیگر میدان هوایی این شهر را هدف قرار داد.اما او در این خصوص معلومات بیشتر ارایه نکرد.

پیشرفت نیروهای روسی

نیروهای روسی از شمال، غرب و شمال‌شرق به کیف نزدیکتر شده اند. حملات هوایی روسیه همچنان یک میدان هوایی دیگر در شهرک واسیلکیف را تخریب کرد.

میخایلو پودولیاک، مشاور رییس جمهور اوکراین گفت که کیف از قبل تحت محاصرهٔ نیروهای روسی قرار دارد و دواطلبان آماده اند کوچه به کوچه از پایتخت دفاع کنند.

در این حال، رهبران فرانسه و آلمان از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه خواستند تا به محاصرهٔ شهر ماریوپول خاتمه دهد؛ جاییکه خدمات آب و برق از ۱۱ روز به اینسو قطع است و بر اساس گزارش‌ها مردم با گرسنگی مواجه اند.

شاروال این شهر گفت که بیش از ۱۵۰۰ غیرنظامی کشته شده اند و اجساد در جاده‌های این شهر دیده می‌شود. مقامات روسی و اوکراینی وضعیت بشری در اوکراین را فاجعه‌بار خوانده اند.

اوکراین ادعا دارد یک مسجدی که ۸۰ غیرنظامی در آن پناه برده بودند هدف حملهٔ هوایی روسیه قرار گرفته است، اما یک فردی که در این مسجد زیست دارد این ادعا را رد کرده گفته است که آن حمله ۷۰۰ کیلومتر دورتر از مسجد صورت گرفته است.

تلفات نظامیان اوکراینی

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفته است که از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اینسو،‌ در حدود ۱۳۰۰ نظامی اوکراینی کشته شده اند.

روسیه گفته است که در این جنگ تا اکنون ۴۹۸ نظامی این کشور جان باخته اند، اما رییس جمهور اوکراین می‌گوید که شمار تلفات نظامیان روسی در حدود ۱۲۰۰۰ نفر است.

ملل متحد گفته است که تا اکنون ۵۸۷ غیرنظامی در اوکراین کشته شده اند، اما تاکید کرده است که ممکن رقم تلفات بیشتر باشد.

XS
SM
MD
LG