لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد و میلر با لوی درستیز پاکستان در مورد صلح افغانستان صحبت کردند


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان و سکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو با لوی درستیز اردوی پاکستان در مورد روند صلح افغانستان صحبت کردند.

سفارت ایالات متحده در پاکستان روز سه شنبه ۱۴ اپریل (۲۶ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این دو مقام امریکایی با قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان در مورد تلاش‌های جاری امریکا برای تامین صلح پایدار در افغانستان صحبت کرده اند.

بر اساس این اعلامیه، آقای باجوه حمایت کشورش را از تلاش‌های امریکا تصریح کرده و بر تعهد اسلام آبادبرای حل صلح آمیز معضل افغانستان تاکید کرده است.

جزییات بیشتری در مورد دیدار این مقام‌های امریکایی با لوی درستیز پاکستان ارایه نشده است.

پیش از این آقای خلیلزاد در دیدارش با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر، در مورد "چالش‌های موجود در توافقنامه صلح امریکا-طالبان" صحبت کرده بود.

توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان میان آقای خلیلزاد و ملا برادر، معاون گروه طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

کاهش خشونت و رهایی ۵۰۰۰زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی از قید طالبان نکات اساسی توافقنامۀ امریکا-طالبان بود که به گفتۀ مقام‌های امریکایی راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی و صلح پایدار در افغانستان هموار خواهد کرد.

اما حکومت افغانستان گفته است که طالبان به تعهدشان مبنی بر کاهش خشونت پابند نمانده و خشونت آن گروه افزایش یافته است و به گفتۀ مقام‌های امنیتی و دفاعی افغان، اکنون در وضعیت "دفاع فعال" قرار گرفته اند.

همچنین تا کنون ۳۶۱ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان رها شده و طالبان نیز گفته اند که ۲۰ زندانی دولت را از بند رها کرده اند، هرچند حکومت افغانستان تا کنون رهایی ۲۰ زندانی را از قید طالبان تایید نکرده است.

بر اساس فرمان محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان که به روز سه شنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) قرار است در وهلۀ نخست ۱۵۰۰ زندانی طالبان از بند رها شوند.

بر اساس فرمان آقای غنی پس از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم میان هیات تعیین شده از جانب حکومت افغانستان و گروه طالبان، در هر دو هفته ۵۰۰ زندانی گروه طالبان که مجموع شان به ۳۵۰۰ نفر می رسد، مشروط به اینکه سطح خشونت‌های طالبان به گونۀ چشمگیر کاهش یابد، رها می‌شوند.

XS
SM
MD
LG