لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال خلیلزاد از رهایی زندانیان حکومت و طالبان 


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحه افغانستان گفته است که از رهایی زندانیان گروه طالبان و نیروهای امنیتی افغان استقبال می‌کند.

با آنکه حکومت افغانستان از رهایی ۳۶۱ جنگجوی گروه طالبان از بند خبر داده و از آزادی زندانیان نیروهای افغان از بند طالبان اظهار بی خبر کرده است، آقای خلیلزاد روز دوشنبه ۱۳ اپریل (۲۵ حمل) در صفحهٔ تویتراش نوشته است که رهایی زندانیان یک "گام مهم در راستای روند صلح و کاهش خشونت در افغانستان است."

آقای خلیلزاد همچنان نوشته است: "دو طرف باید تلاش‌های خود را برای دستیابی به اهداف تعیین شده در توافقنامه صلح امریکا با طالبان سرعت بخشند."

نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان شیوع کروناویروس را در زندان‌های افغانستان یک تهدید جدی دانسته و تاکید کرده است که به همین دلیل به یک حرکت فوری برای رهایی زندانیان نیاز است.

طالبان ناوقت دیروز مدعی شدند که به تعداد ۲۰ تن از زندانیان حکومت افغانستان را آزاد کرده اند، اما جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان از رهایی این زندانیان ابراز بی‌خبری کرده و در پیامی به خبرنگاران گفته است که "آنان تا هنوز آگاهی ندارند که طالبان چه کسانی را از زندان‌های شان آزاد کرده اند".

با آنهم، آقای فیصل در صفحۀ تویترش نگاشته است که بربنیاد فرمان آقای غنی، ۱۵۰۰ زندانی طالبان در راستای تلاش‌های صلح و مبارزه با کروناویروس رها خواهند شد.

همزمان با روند آزادسازی زندانیان طالبان توسط حکومت افعانستان نگرانی‌ها از برگشت دوبارۀ آنان به صفوف جنگ در میان سیاست‌مداران افغان بیشتر شده است.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در یک تویت تصویر یک زندانی رها شدهٔ‌ طالبان را نشر کرده و گفته است او دوباره به پاکستان رفته و فعالیت‌هایش را از سر گرفته است.

آقای نبیل نوشته است: "حاجی مالی خان، زندانی پیشین بگرام، محرم با اعتماد سراج حقانی و عنصر کلیدی شبکهٔ‌ حقانی به پاکستان برگشته و فعالیت مستقیم خویش را در نظارت از عملیات‌ها، فعالیت‌های لوژستیکی و سازمان دهی دوباره آغاز کرده و به این گونه از توافق آزادی اش تخطی ورزیده است."

حکومت افغانستان پیش از این گفته بود که از افراد آزاد شده تعهد رسمی گرفته است که پس از رهایی دیگر به صفوف جنگ بر نمی‌گردند.

XS
SM
MD
LG