لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر سفارت امریکا در عراق؛ واکنش مقامات امریکایی


در پی تهاجم صدها نفر از هواداران شبه نظامیان شیعۀ عراق بر سفارت ایالات متحده در بغداد، رییس جمهور و شماری از قانونگذاران امریکایی، ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده اند.

شماری از هواداران شبه نظامیان شیعۀ حشد الشعبی که روز سه‌شنبه ۳۱ دسمبر (۱۰ جدی) در اعتراض به حملات هوایی امریکا بر مواضع گروه کتایب حزب الله در عراق و سوریه، به جاده های بغداد ریخته بودند، خود را تا نزدیکی سفارت امریکا در بغداد رسانده و قصد وارد شدن به ساختمان سفارت را داشتند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اندکی پس از این حمله در یک پیام تویتر نوشت که ایران این حمله را طراحی کرده است.

آقای ترمپ با اشاره به حملات کتایب حزب الله بر پایگاه نظامیان امریکایی در کرکوک نوشت: "ایران یک قراردادی امریکایی را کشت و چندین نفر را زخمی کرد. پاسخ قدرتمندانه به آن دادیم و همیشه چنین خواهیم کرد. اکنون ایران حمله بر سفارت ایالات متحده در عراق را سازماندهی کرده است. آنان کاملاً مسوول قرار خواهند گرفت..."

رییس جمهور ایالات متحده در ادامۀ این تویت از حکومت عراق خواسته است تا نیروی خود را برای پاسبانی از سفارت امریکا در بغداد به کار ببندد.

در همین حال، مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده با رییس جمهور و صدر اعظم عراق تماس تلیفونی گرفته و مقام‌های عراقی به وی اطمینان داده اند که امنیت کارمندان و تاسیسات امریکا را در عراق تامین خواهند کرد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در یک پیام تویتر نوشته است که آقای پمپیو در صحبت با مقام‌های عراقی تصریح کرده است که امریکا از شهروندانش که برای حمایت از حق حاکمیت و استقلال عراق در آن کشور حضور دارند، حفاظت می‌کند.

خانم اورتگاس همچنین اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا را در این پیام تویتر نشر کرده است که در آن آمده است "برهم صالح، رییس جمهور و عادل عبدالمهدی، صدر اعظم عراق، هر دو به وزیر خارجه امریکا اطمینان دادند که مسوولیت خود را در قبال حفظ امنیت کارکنان و اموال امریکا بسیار جدی می‌گیرند و امنیت آنها را تضمین می‌کنند".

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که نیروهای بیشتری را برای حمایت از کارمندان سفارت این کشور در عراق،‌ میفرستد.

این وزارت همچنان با نشر اعلامیه از حکومت عراق خواسته است تا منحیث کشور میزبان با تامین امنیت سفارت امریکا مکلفیت های بین المللی اش را انجام دهد.

از جانب دیگر، لندسی گراهام، سناتور شناخته شدۀ جمهوریخواه امریکا نیز دری یک پیام تویتر خطاب به حکومت ایران نوشت که برخلاف رییس جمهور باراک اوباما، رییس جمهور ترمپ، آنان را در قبال تهدیدها علیه امریکا مسوول می‌داند.

آقای گراهام در این پیام نوشت: "افتخار می‌کنم به رییس جمهور ترمپ که در مقابله با تهدیدها علیه سفارت ما در بغداد قاطعانه عمل کرد. او به جهان هشدار داده است که زیر قیادت وی، حادثه‌ای شبیه بن‌غازی رخ نخواهد داد".

پیشتر از این، مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه در تویتر خود نوشت "ایران به طور مستقیم مسوول سازماندهی حمله به سفارت امریکا در عراق است و باید برای آن و امنیت تمام امریکایی‌هایی که در آنجا خدمت می‌کنند، پاسخگو باشد."

XS
SM
MD
LG