لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: ایران به زودی به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای دست‌خواهد یافت


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که اگر ایران به رفع محدودیت‌های توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ادامه دهد، فقط در مدت "چند هفته" به مواد لازم برای ساختن سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.

آقای بلینکن در مصاحبهٔ با شبکهٔ تلویزیونی ان‌بی‌سی نیوز گفت که در حال حاضر تهران چند ماه از دسترسی به این مواد فاصله دارد.

او افزود که اگر ایران روی یک توافق "طولانی‌تر و قویتر" و سایر موضوعات با متحدین و شرکای امریکا کار کند، ایالات متحده مایل است به موافقتنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برگردد.

این در حالی است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفته اند که کشورهای عربی خلیج فارس باید این بار در تمامی گفتگوهای هسته‌ای با ایران دخیل باشند و علاوه بر برنامهٔ هسته‌ای، روی برنامه میزایل‌های بالستیکی تهران و پشتیبانی ایران از نیروهای نیابتی در شرق میانه مذاکره شود.

به دنبال آن، امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه گفت که اشتباهی که در توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ صورت گرفته باید تکرار نشود و سایر کشورهای منطقه، به شمول عربستان باید در تمامی گفتگوها با ایران اشتراک کنند.

اما تهران گفته است که توافق هسته‌ای یک توافقنامهٔ بین المللی چند جانبه است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است که قابل بحث نیست و طرفین آن واضح و غیر قابل تغییر استند.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که اگر ایران به اجرای دقیق توافقنامۀ هسته‌ای بازگردد، امریکا نیز به عنوان نقطه‌‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آن ملحق می‌شود.

روز گذشته، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت که رسیدگی به بحران روز افزون با ایران در حالی برای ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده یک اولویت مهم است که تهران به ذخیرهٔ کافی موادی نزدیک می‌شود که برای یک سلاح هسته‌ای به آن نیاز است.

جیک سولیوان، دیروز در یک برنامهٔ آنلاین انستتیوت صلح ایالات متحده گفت: "ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که برخی از محدودیت‌ها و قیوداتی را دوباره احیا کنیم که در جریان دو سال گذشته از میان برداشته شده بود."

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و سپس تمام تحریم‌های اقتصادی بر این کشور را از سرگرفت.

XS
SM
MD
LG