لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه‌ای: بازگشت ایران به توافق‌ هسته‌ای مشروط به رفع تحریم‌ها است


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته است که "سیاست قطعی و غیرقابل برگشت" تهران این است که پس از لغو تحریم‌ها به تعهداتش به توافقنامۀ هسته‌ای پابند خواهد شد.

آقای خامنه‌ای روز یکشنبه هفتم فبروری (۱۸ دلو) در دیدار با فرماندهان قوای هوایی ایران گفت: "ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که امریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد."

بر اساس توافق‌ هسته‌ای ایران با پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان که در تابستان سال ۲۰۱۵ امضا شد، در ازای محدود شدن فعالیت‌های غنی سازی یورانیم از سوی ایران، شماری از تحریم‌های اقتصادی غرب، به ویژه ایالات متحده بر تهران لغو شد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا که همواره مخالف این توافق بوده و آن را "بدترین معاملۀ تاریخ" می‌خواند، در سال ۲۰۱۸ خروج ایالات متحده را از این توافق اعلام کرد و تحریم‌هایی را که بر اساس آن لغو شده بود، دوباره بر ایران اعمال کرد.

در واکنش به اقدام رییس جمهور ترمپ، ایران نیز تعهداتش را به توافق هسته‌ای یک پی دیگر زیر پا کرد و به غنی سازی یورانیم به درجۀ خلوص بلندتر از آنچه که در توافق هسته‌ای بر آن تاکید شده است، پرداخت.

جو بایدن، رییس جمهور کنونی ایالات متحده گفته است که اگر تهران به پابندی به تعهدات خود و اجرای دقیق توافقنامۀ هسته‌ای بازگردد، امریکا نیز به عنوان نقطه‌‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آن ملحق می‌شود.

خامنه‌ای همچنین غرب را به نقض تعهدات به این توافق هسته‌ای متهم کرد و گفت: "امریکایی‌ها و اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شرط‌گذاری ندارند، زیرا تعهدات برجامی خود را نقض کردند و آن طرفی که باید شرط بگذارد جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند بود."

ایران همواره گفته است که اگر تحریم‌های ایالات متحده بر داشته شود، آن کشور فوراً تمام مواردی را که نقض کرده است فوراً متوقف کرده و به گونۀ کامل به توافق هسته‌ای پابند خواهد ماند.

پیش از این، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفته بود که رسیدگی به بحران روز افزون با ایران در حالی برای ادارهٔ جو بایدن یک اولویت مهم است که تهران به ذخیرهٔ کافی موادی نزدیک می‌شود که برای یک سلاح هسته‌ای به آن نیاز است.

جیک سولیوان هفتهٔ گذشته گفت: "ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که برخی از محدودیت‌ها و قیوداتی را دوباره احیای کنیم که در جریان دو سال گذشته از میان برداشته شده بود."

بر اساس آخرین گزارش ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی، ایران ۲۱۰۵ کیلوگرام یورانیم را در ذخایر خود دارد. کارشناسان معمولاً می گویند ۱۰۵۰ کیلوگرام یورانیم کم غنی شده می‌تواند مجدداً در حدود ۹۰ در صد غنی سازی شده و برای ساختن سلاح های هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG