لینک های دسترسی

Breaking News

رکود مالی در ایالات متحده 'اجتناب ناپذیر' است – وزیر مالیۀ امریکا


چند روز پس از آنکه ادارۀ ذخایر فدرال امریکا میزان بهرۀ بانکی را بلند برد و نگرانی‌ها از انقباض اقتصادی افزایش یافت، جنیت یلن، وزیر مالیۀ ایالات متحده گفته است که رکود مالی امریکا "اجتناب ناپذیر" است.

خانم یلن به شبکۀ خبری ای‌بی‌سی گفت: "توقع من این است که اقتصاد بطی می‌شود. فکر کنم که رکود مالی اجتناب ناپذیر است."

اقتصاد ایالات متحده از آسیب ناشی از همه‌گیری کووید۱۹ با قوت تمام نجات یافت، اما با توجه به تورم فزاینده و سکتگی در زنجیرۀ تدارکات که تهاجم روسیه بر اوکراین آن را وخیم‌تر کرد، به نظر می‌رسید که دورنمای اقتصادی امریکا رو به وخامت گذاشته است.

بازار اسهام ایالات متحده روز چهارشنبه گذشته پس از آن تکان شدید را تجربه کرد که بانک مرکزی ایالات متحده میزان بهرۀ بانکی را به یکبارگی ۰.۷۵ درصد بلند برد که در ۳۰ سال گذشته چنین کاری پیشینه نداشته است.

اقتصاددانان می‌گویند که نشانه‌های نگران کننده وجود دارد که اعتماد مصرف کنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی رو به ضعف نهاده است و مردم کم کم از سیر و سفر برای تعطیلات، صرف غذا در رستوران و ترمیمات منازل شان پرهیز می‌کنند.

وزیر مالیۀ ایالات متحده گفت که "تورم به وضوح به میزان غیرقابل قبول بلند است" و به گفتۀ وی بخشی از این وضعیت از جنگ اوکراین ناشی می‌شود که نرخ مواد غذایی و سوخت را در جهان بلند برده است.

با اینحال، خانم یلن گفت که باورمند نیست که کاهش مصارف مردم دلیل احتمالی رکود مالی باشد. او استدلال کرد که بازار کار ایالات متحده هنوز هم نیرومند است و ابراز امیدواری کرد که سرعت تورم اقتصادی در ماه‌های آینده کند خواهد شد.

افزایش سرسام‌آور نرخ تیل یکی از نگرانی‌های عمدۀ مردم در ایالات متحده است. هم اکنون نرخ یک لیتر تیل در اکثر ایالت‌های امریکا به بیش از ۱.۳۲ دالر رسیده که در مقایسه با چند سال پیش دو چند افزایش را نشان می‌دهد.

وزیر مالیۀ ایالات متحده در پاسخ به پیشنهادات برای تعلیق موقت مالیات بر نفت گفت: "رییس جمهور جو بایدن می‌خواهد که هر کار ممکن را برای کمک به مصرف کنندگان انجام دهد. و این [کاهش مالیات بر تیل] مسلماً یکی از مفکوره‌هایی است که ارزش بررسی را دارد."

خانم یلن همچنان در پاسخ به این پرسش که آیا رییس جمهور بایدن برای کاهش نرخ‌ها، تعرفه‌ها را بر کالاهای چینی برخواهد داشت، به شبکۀ خبری ای‌بی‌سی گفت که چنین چیزی زیر غور است اما جزییات بیشتری ارایه نکرد.

XS
SM
MD
LG