لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا دو قاضی و چندین نهاد قضایی ایران را تحریم کرد


ایالات متحده دو قاضی و چند نهاد قضایی ایران را به دلیل نقض گستردهٔ حقوق بشر در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داد.

مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ امریکا ناوقت روز پنجشنبه ۲۴ سپتمبر (سوم میزان) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده، قاضی سیدمحمود ساداتی، قاضی محمد سلطانی، و همچنین "بخش یک" محکمهٔ انقلابی شیراز، و زندان‌های عادل‌آباد، وکیل‌آباد و ارومیه را تحت تحریم قرار داده است.

آقای پمپیو در صفحه تویترش نوشته است: "رژیم ایران سیستم عدلی خود را به یک سیستم ظالمانهٔ سرکوبگری تبدیل کرده است. امروز، ایالات متحده چندین مقام و نهاد ایرانی را به دلیل نقض فاحش حقوق بشر، از جمله یکی از قضاتی که نوید افکاری را به اعدام محکوم کرد، تحریم می کند. "

وزارت خارجهٔ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است ایالات متحده متعهد است مقاماتی را که آزادی و عدالت را از مردم ایران سلب می‌کنند، پاسخگو قرار دهد و امروز اقدامات جدیدی را در راستای حمایت از مردم ایران بر می‌دارد و آنانرا را تحریم می‌کند.

وزیر خارجهٔ امریکا همچین در تویترش نوشته است: "مرگ نوید نباید هدر برود. ملت های صلح دوست باید اعدام وی و نقض شدید حقوق بشر در ایران را محکوم کنند و احترام به آزادی ، عزت و برابری هر فرد را تأیید کنند. ایالات متحده همچنان در کنار مردم ایران خواهد ایستاد. "

الیوت ابرامز، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور ایران نیز روز پنجشنبه اعلام کرده بود که واشنگتن قصد دارد چند فرد و نهاد ناقض حقوق بشر در ایران، از جمله قاضی قضیه نوید افکاری و دو نهاد ذیربط در آن را تحت تحریم قرار دهد.

آقای ابرامز گفت: "محاکم انقلابی [طبق معیارات] ایالات متحده اصلاً محاکم محسوب نمی‌شوند. آن‌ها فقط ابزاری استند تا رژیم ایران بتواند قدرت خود را حفظ کند و آزادی‌خواهان را به زندان باندازد یا حتی اعدام کند. "

پیش از این، وزارت مالیۀ امریکا در ماه جنوری سازمان انرژی اتمی ایران و علی اکبر صالحی، رییس آن سازمان را تحریم کرده بود.

مقام های وزارت خارجه و وزارت مالیۀ امریکا تحریم ها بر ایران را راهی برای پرهیز از جنگ با ایران در اوج تنش میان دو کشور خوانده اند.

XS
SM
MD
LG