لینک های دسترسی

Breaking News

رویکرد امریکا، مایه نا خوشنودی ریاض شده است - تحلیلگران


جان کری، وزیر خارجه امریکا با سعود الفیصل همتای سعودی اش
جان کری، وزیر خارجه امریکا با سعود الفیصل همتای سعودی اش
عربستان سعودی یکی از اعضای بنیانگذار سازمان ملل متحد در دو سال گذشته برای گرفتن یکی از کرسی های موقت شورای امنیت آن سازمان تلاش داشت تا اینکه ماه گذشته به صفت عضو غیردایمی شورای امنیت انتخاب شد.

اما فریدریک ویهری، پژوهشگر در نهاد پژوهشی کارنیگی می گوید که واکنش ملک عبدالله گیرا بود. او می گوید که امتناع پادشاه عربستان سعودی از پذیرش این کرسی همه را دچار بهت و حیرت کرد، با آنکه یک شب پیشتر از آن سفیر سعودی در سازمان ملل متحد از این انکشاف ابراز خرسندی کرده بود.

یکی از کسانیکه با این انکشاف متحیر شده است، جان بولتون، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد است. بولتون می گوید که در تاریخ این نخستین باری است که یک کشور به صفت عضو موقت شورای امنیت انتخاب می شود، اما این گزینش از سوی مقام های آن کشور رد می شود.

مقام های سعودی به خاطری این کرسی را نپذیرفتند که به گفتۀ آنها شورای امنیت در انجام وظایف و مسوولیت های خود ناکام است. ریاض از بحران موجود میان فلسطین و اسرائیل و جنگ داخلی در سوریه به عنوان مثال یاد کرد.

اما مایکل دویلی، مشاور ویژۀ کوفی عنان، سرمنشی پیشین سازمان ملل متحد می گوید که اقدامات عربستان سعودی بیشتر از اینکه ملل متحد را هدف قرار دهد، متوجه ایالات متحده بود.

ناسازگاری های دیگر

دویلی به این باور است که عربستان به خاطر روش تطبیق پالیسی واشنگتن در شرق میانه به ویژه نپرداختن به علایق عربستان سعودی در منطقه بسیار مایوس است.

متخصصین می گویند که عربستان سعودی بیم دارد که حکومت اوباما در تلاش برای پایان بخشیدن برنامۀ هسته یی ایران، با آن کشور از در سازش پیش خواهد آمد.

فریدریک ویهری می گوید که یکی دیگر از موارد ناسازگاری میان واشنگتن و ریاض بحران سیاسی مصر است. او می گوید که عدم پشتیبانی واشنگتن از حکومت نظامی مصر و نیز تاخیر امریکا در حملۀ نظامی بر سوریه مواردی است که مایۀ اعتراض عربستان سعودی است.

اما ویهری می گوید که اگر روابط میان واشنگتن و ریاض وخیم شود، سعودی با معمایی مواجه خواهد که خود آن را ایجاد کرده است. زیرا به گفتۀ او عربستان برای دفع تهدید ایران و همکاری استخباراتی بر ضد القاعده به کمک امریکا متکی است.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده در تلاش برای پایان بخشیدن تنش ها میان ایالات متحده و عربستان سعودی به تازگی برای گفتگو با مقام های سعودی به شمول ملک عبدالله، به ریاض سفر کرد.

هر دو طرف به مکث در مورد اختلافات سیاست خارجی پرداخته و آقای کری وعده سپرد که برای کاهش دادن این اختلافات مشاورت های منظمی با مقام های سعودی خواهد داشت. اما تحلیلگران می گویند که به نظر می رسد سعودی به زودی مایل به برداشتن دیوار دیپلوماتیک با امریکا نخواهد بود.

گزارشگر: اندری دی نسنیرا
برگردان: نجیب الله احمدیار
XS
SM
MD
LG