لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن: یک نگرانی ما وقوع جنگ داخلی در افغانستان است


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده می‌گوید که از میان نگرانی‌های موجود در افغانستان، یکی از هم شعله‌ور شدن جنگ داخلی در آن کشور است.

آقای پرایس روز سه شنبه سوم اگست (۱۲اسد) با اشاره به کندی مذاکرات صلح بین‌الافغانی در قطر گفت: "اگر آنان [طالبان] از آنچه گفته اند تخطی کنند، در عرصۀ بین‌المللی مطرود خواهند شد و یکی از نگرانی همۀ مان در میان چندین نگرانی، این است که چنین وضعیت به جنگ داخلی منجر خواهد شد."

مذاکرات صلح بین‌الافغانی سال گذشته در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد، اما تا کنون نتایج ملموسی نداشته است و دو طرف مذاکره کننده از رسیدن به تفاهم فاصلۀ زیادی دارند.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که طالبان از مذاکرات صلح و هرگونه تفاهم سیاسی برآمده از آن، خواستار بزرگترین سهم در قدرت اند.

آقای خلیلزاد روز سه شنبه سوم اگست (۱۲ اسد) در نشست امنیتی نهاد اسپن گفت که جنگ در افغانستان دیگر مشروعیت ندارد و به گفتۀ وی این جنگ برای توازن و تحکیم قدرت میان طرف‌های مختلف درگیر است.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده همچنین حملۀ مهاجمان مسلح بر مهمانخانۀ بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان را که طالبان مسوولیت آن را به دوش گرفتند، محکوم کرد.

پس از آغاز روند خروج قوای خارجی از افغانستان، حملات طالبان شدت کسب کرده است و هم اکنون مراکز سه ولایت –هرات، قندهار و هلمند – در محاصرۀ طالبان قرار دارد.

XS
SM
MD
LG