لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: مارک فریریکس از بند طالبان آزاد شد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۹ سپتمبر (۲۸ سنبله) گفت که مارک فریریکس آزاد شده و به زودی به امریکا بر می‌گردد.

ساعاتی پیش از این گروه طالبان خبر داد که مارک فریرکس را در بدل رهایی بشر نورزی، یکی از حامیان پیشین مالی طالبان رها کرده است. نورزی برای بیش از ۱۷ سال به اتهام قاچاق مواد مخدر در ایالات متحده زندانی بود.

قصر سفید در بیانیه‌ای به نقل از رییس جمهور بایدن نگاشته است که فریریکس در ماه جنوری سال ۲۰۲۰ در افغانستان ربوده شد و برای ۳۱ ماه در آن کشور نگهداشته شده بود و اکنون در پی تلاش‌های خستگی ناپذیر کارمندان دولتی و حکومت‌های شریک، آزاد شد.

رییس جمهور امریکا همچنان گفته است که در پی مذاکراتی که به رهایی فریریکس منتج شد، تصامیم دشوار اتخاذ شده است و اکنون اولویت واشنگتن برگشت مصوون او به کشورش است.

او افزود: "ادارۀ من به گونۀ متداوم برگشت مصوون تمامی امریکایی‌ها را که گروگان گرفته شده یا به ناحق در خارج زندانی شده اند، اولویت بندی می‌کند و ما تا زمانی توقف نخواهیم کرد که آنان دو باره با خانواده‌های خود یکجا شوند."

قصر سفید روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای به گونه‌ای ضمنی تایید کرده است که مارک فریریکس در بدل رهایی بشر نورزی از زندان آزاد شده است.

در اعلامیهٔ قصر سفید آمده است که "به خاطر رهایی مارک چندین ماه مذاکرات جدی با طالبان داشتیم. در جریان این مذاکرات معلوم شد که رهایی بشر نورزی، یک قاچاقبر مواد مخدر که ۱۷ سال را در زندان فدرال ایالات متحده سپری کرده است، کلید آزادی مارک است."

در اعلامیه همچنین ذکر شده است که " ما با متخصصین سراسر حکومت ایالات متحده مشوره کردیم." بر اساس این اعلامیه، بررسی متخصصین نشان می دهد که برگشت نورزی به کشورش از لحاظ مادی هیچ خطری را متوجه امریکایی‌ها نمی سازند که منشای آن افغانستان باشد. در این اعلامیه همچنین ذکر شده است که رهایی نورزی به ماهیت تجارت مواد مخدر در افغانستان تغییری را به وجود نخواهد آورد.

انتونی بلیکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، نیز در بیانیه ای گفته است که این عضو پیشین نیروهای بحری ایالات متحده مصوون بوده و از افغانستان راهی امریکا است.

او از شرکای ایالات متحده در قطر نیز برای تلاش‌های آنان جهت رهایی این شهروند امریکا اظهار سپاس کرد و گفت که رهایی فریریکس در نتیجۀ "تعامل جدی" با طالبان صورت گرفت.

پیش از این، وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز گفته بود که فریریکس در بدل بشر نورزی، قاچاقبر مواد مخدر و از چهره‌های نزدیک به این گروه از زندان امریکا آزاد شده است.

امیر خان متقی، سرپرست این وزارت روز دوشنبه ۱۹ (۲۸ سنبله) گفت که بشر نورزی پس از تلاش‌های زیاد آنان رها شده و صبح امروز به مقام‌های طالبان در میدان هوایی کابل تسلیم داده شد.

او افزود که آنان نیز در بدل رهایی بشر نورزی، یک شهروند امریکایی به نام مارک فریریکس را که از مدتی به این‌سو در بند این گروه قرار داشت، آزاد کرده اند.

XS
SM
MD
LG