لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: مذاکرات همه شمول یگانه راه حل معضل افغانستان است


ملل متحد می‌گوید که یگانه راه حل تنش ها در افغانستان، مذاکرات همه شمول است و این نهاد بین المللی آماده است در این راستا کمک کند.

ستیفان دوجیریک، سخنگوی ملل متحد در پاسخ به خبرنگاران گفت: " ما از توقف مذاکرات، حد اقل اکنون، حکومت ایالات متحده با طالبان با خبر استیم. از نقطه نظر سرمنشی ملل متحد، ما به این باوریم که یگانه را حل تنش در أفغانستان، یک پروسه مذاکرات همه شمول است و ما آماده ایم بر اساس درخواست طرفین، کمک کنیم."

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده روز شنبه ۷ سپتمبر (۱۶ سنبله) در حساب تویترش گفت که این مذاکرات به دلیل حمله اخیر گروه طالبان در کابل لغو شده است.

به گفته رییس جمهور ترمپ قرار بود او روز یکشنبه (۱۷ سنبله) با رهبران ارشد گروه طالبان و محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان کمپ دیوید به شکل "مخفیانه" ملاقات کند.

آقای ترمپ گفت که پس از این حمله، او "فوراً" ملاقات با رهبران ارشد گروه طالبان را فسخ و مذاکرات صلح بین ایالات متحده و طالبان را لغو کرد.

قرار است شورای امنیت ملی ملل متحد فردا در مورد انکشافات سیاسی، امنیت، مذاکرات صلح، حقوق بشر، کمک های بشر دوستانه، مبارزه با مواد مخدر، همکاری های منطقوی و سایر موضوعات مربوط به افغانستان بحث کند.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ ۳۰ جولای (۸ سنبله) گزارش شش ماهۀ حفاظت از غیرنظامیان در جنگ افغانستان را نشر کرد.

بر اساس این گزارش در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹، ۱۳۶۶ غیرنظامی کشته و ۲۴۴۶ تن دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG