لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه هشدار داد


قطعهٔ از درون ایرانی که در درگیری اوکراین استفاده شده است.
قطعهٔ از درون ایرانی که در درگیری اوکراین استفاده شده است.

ایالات متحده نسبت به "مشارکت دفاعی تمام عیار" بین روسیه و ایران ابراز نگرانی کرده و آن را برای اوکراین، همسایگان ایران و جهان "زیان‌بار" توصیف کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید روز جمعه نهم دسمبر (۱۸ قوس) در یک کنفرانس خبری از گسترش فزاینده همکاری نظامی بین ایران و روسیه هشدار داد و افزود: "واشنگتن به همراه شرکایش راه‌های مقابله با این همکاری بین مسکو و تهران را پیگیری می‌کند."

کربی با اظهار اینکه روسیه به دنبال همکاری با ایران در زمینه‌هایی مانند تولید تسلیحات و آموزش است، افزود که مسکو "سطح بی‌پیشینه‌ای از حمایت نظامی و فنی را به ایران ارایه می‌کند - که روابط آنها را به یک مشارکت دفاعی تمام عیار - تبدیل می‌کند."

سخنگوی شورای امنیت قصر سفید گفت: "ما همچنین گزارش‌هایی را دیده‌ایم که نشان می‌دهد مسکو و تهران در حال بررسی ایجاد خط تولید مشترک درون‌های مرگبار در روسیه هستند. ما از ایران می‌خواهیم مسیر خود را تغییر دهد (و) این اقدامات را انجام ندهد."

کربی گفت که ایالات متحده سه نهاد مستقر در روسیه را که در زمینه "خرید و استفاده از درون‌های ایرانی" فعالیت دارند، تحریم خواهد کرد.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجهٔ ایالات متحده در بیانیه‌ای درباره تحریم‌ها گفت: "ایالات متحده با استفاده از هر ابزاری که در اختیار دارد اختلال در این انتقالات را ایجاد کرده و عواقب آن را بر افرادی که در این فعالیت‌ها دست دارند، اعمال خواهد کرد."

ایران برای نخستین بار به تاریخ پنجم نومبر (۱۴ عقرب) ارسال طیاره‌های بدو ن سرنشین به روسیه را تایید کرد اما گفت که این درون‌ها قبل از تهاجم روسیه به اوکراین در اختیار روسیه قرار داده شده بود.

به گفته جان کربی، روسها نه تنها پرزه‌جات تجهیزات نظامی به ایران می‌فروشند بلکه هلیکوپتر و سیستم‌های دافع هوا نیز به ایران صادر کرده‌اند.

این مقام قصر سفید افزود که براساس گزارش‌ها، پیلوت‌های ایرانی آموزش پرواز با جنگنده‌های پیشرفته سوخوی ۳۵ می‌بیینند و ایران آنها را احتمالا سال آینده میلادی تحویل خواهد گرفت. به گفتهٔ کربی این "به طور قابل‌توجهی نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای اش تقویت می‌کند".

او گفت که ایالات متحده همچنین معتقد است که ایران در حال بررسی فروش "صدها میزایل بالستیک" به روسیه است.

جیمز کلیورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفته است که ایران به یکی از حامیان اصلی نظامی روسیه تبدیل شده و روابط بین این دو امنیت جهانی را تهدید می‌کند.

آقای کلیورلی گفت که "معاملات نابکار" بین دو کشور شامل ارسال صدها درون از ایران به روسیه بوده است.

او افزود: "روسیه در ازای این درون‌ها، حمایت نظامی و فنی در اختیار رژیم ایران قرار می‌دهد که به معنی افزایش تهدید علیه شرکای ما در شرق میانه و امنیت بین‌المللی است. "

XS
SM
MD
LG