لینک های دسترسی

Breaking News

ایران به ارسال طیاره‌های بدون سرنشین به روسیه اعتراف کرد


ایران برای نخستین بار روز شنبه پنجم نومبر (۱۴ عقرب) ارسال طیاره‌های بدو ن سرنشین (درون) به روسیه را تایید کرد اما گفت که این درون‌ها قبل از تهاجم روسیه به اوکراین در اختیار روسیه قرار داده شده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجهٔ ایران مسیله ارسال درون‌ها را "هیاهوی برخی از کشورهای غربی" عنوان کرد و گفت: "ما مقدار محدودی درون ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم."

اوکراین و متحدان غربی آن روسیه را به استفاده از درون‌های ساخت ایران برای انجام حملات در اوکراین متهم کرده اند. اما تهران همواره ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است.

وزیر خارجهٔ ایران گفت: "در گفتگوی تلیفونی که هفته گذشته با وزیر خارجه اوکراین داشتیم توافق کردیم اگر مستندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، در روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست."

امیرعبداللهیان افزود: "البته اگر برای ما ثابت شود روسیه از درون ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به این مسله بی‌تفاوت نخواهیم بود و موضع ما درباره جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است."

وزیر خارجهٔ ایران بار دیگر ارسال میزایل توسط کشورش به روسیه را تکذیب کرد و این اتهامات را "کاملا نادرست" خواند.

واشنگتن پست به تاریخ ۱۶ اکتوبر گزارش داده بود که ایران در حال آماده شدن برای ارسال میزایل‌ها به روسیه است.

کیف گفته است که تاکنون حدود ۴۰۰ درون ایرانی علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده شده و مسکو حدود ۲۰۰۰ درون سفارش کرده است.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه که همه اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل هستند، اخیراً گفته‌اند که ایران با فراهم کردن طیاره‌های بدون سرنشین به روسیه، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

نقض این قطعنامه می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت تحریم‌های بین‌المللی باشد که در سال‌های پیش از توافق هسته‌ای علیه ایران وضع شده بود و طبق قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شدند.

در تهیه این مطلب از گزارش‌های فرانس پرس و ایرنا استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG