لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: اشتراک‌کنندگان نشست دوحه درباره اهمیت حقوق زنان و دختران افغان اتفاق نظر داشتند


یک روز پس از پایان نشست ملل متحد دربارۀ افغانستان، رینا امیری، نماینده ویژهٔ وزارت امور خارجه امریکا در امور حقوق زنان و دختران در افغانستان، می‌گوید که اشتراک‌کنندگان این نشست در بخش حقوق زنان و دختران افغان دیدگاه واحد داشتند.

امیری، ناوقت روز چهارشنبه سوم می (۱۳ ثور) در رشته تویت‌هایی از انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد برای برگزاری این نشست و دعوت نمایندگان ویژه برای تسهیل هماهنگی بین‌المللی در حمایت از یک افغانستان فراگیر، صلح آمیز و با ثبات سپاسگزاری کرده است.

او در ادامه نگاشته است: "همه در مورد اهمیت حقوق زنان و دختران اتفاق نظر داشتند و بسیاری تاکید کردند که حقوق بشر اساساً با اولویت‌های مشترک ما از جمله ثبات اقتصادی، مهاجرت، ثبات و مبارزه با تروریزم مرتبط است و باید در اولویت قرار گیرد".

به گفتۀ امیری، اشتراک‌کنندگان نشست ملل متحد در دوحه، در مورد لزوم همکاری منطقه، کشورهای دارای اکثریت مسلمان و جامعه جهانی بیشتر برای حمایت از افغانستان و مردم این کشور نیز توافق کردند.

همچنان نماینده ویژهٔ وزارت امور خارجه امریکا در امور حقوق زنان و دختران در افغانستان گفته است: "در مورد تعامل با طالبان، بسیاری (اشتراک‌کنندگان) به ضرورت گفتگو با آنها و همچنین تلاش‌ها و روندها برای ارتباط با سایر افغان‌ها به ویژه زنان در داخل و خارج از کشور اشاره کردند".

نشستی در مورد ایجاد یک روش مشترک بین‌المللی دربارۀ افغانستان، به میزبانی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، با اشتراک نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان بین‌المللی به تاریخ اول و دوم می در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شد.

در این نشست نمایندگان چین، فرانسه، آلمان،‌هند، اندونیزیا، ایران، جاپان،‌ قزاقستان، قرغیزستان، ناروی، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان،‌ ترکیه، ترکمنستان، امارات متحدهٔ عرب، بریتانیا، ایالات متحده، اوزبیکستان، اتحادیهٔ اروپا و سازمان همکاری اسلامی اشتراک داشتند.

منشی عمومی ملل متحد گفت که اشتراک کنندگان این نشست در مورد افزایش قاچاق مواد مخدر، ثبات افغانستان و حضور سازمان‌های تروریستی که خطری به این کشور است، ابراز نگرانی کردند.

در همین حال، مدافعان حقوق زن از اینکه در این نشست نمایندۀ از طالبان حضور نداشت و در راستای به رسمیت‌شناختن این گروه تصمیمی گرفته نشد، از موقف این اجلاس استقبال می‌کنند.

نسرین فرامرز، معاون جنبش "شنبه‌های ارغوانی" به صدای امریکا گفت که نظر به وضعیت جاری افغانستان و اظهارات منشی عمومی ملل متحد در مورد پاسداری از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران به نشست دوحه خوشبین است.

اما او افزود: "تاکید ما بر این است که مشارکت کامل، معنادار و برابر زنان در جامعه تنها در چوکات یک ساختار سیاسی دموکرات امکان‌پذیر است، به خاطر رعایت عملی این ارزش‌ها و اینکه تضمینی باید برای این حقوق که روی آن بحث می‌شود، وجود داشته ما به ساختار سیاسی دموکرات و بیشتر غیرمتمرکز نیاز داریم و روی این موضوع تاکید می‌کنیم".

شهلا عارفی، یکی دیگر از فعالان حقوق زنان گفت که با وجود پایان نشست دوحه، هنوز هم نگرانی مردم افغانستان به ویژه زنان در خصوص به رسمیت شناختن طالبان ادامه دارد.

او گفت که زنان معترض از سازمان ملل متحد خواستار مشارکت معنادار و برابر زنان و دختران در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اند.

XS
SM
MD
LG