لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از طالبان پاکستانی خواست خشونت را متوقف کنند


شماری از تندروان تحریک طالبان پاکستان در وزیرستان شمالی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
شماری از تندروان تحریک طالبان پاکستان در وزیرستان شمالی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز دوشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) از طالبان پاکستانی خواست تا هرگونه خشونت در آن کشور را متوقف کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی گفت که امریکا وضعیت در پاکستان را از نزدیک نظارت می‌کند.

روز یکشنبه ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس) حدود ۲۰ تن از جنگجویان تحریک طالبان پاکستان بر زندانبانان خود در یک مرکز مبارزه با تروریزم غلبه کردند،‌ سلاح شان گرفته و آنان را گروگان گرفتند. این جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در همین مرکز به اتهام تروریزم زندانی بودند.

سخنگوی این وزارت گفت که "ما از همه کسانی که مسوول این حمله استند، می‌خواهیم تا هر گونه اعمال خشونت‌آمیز را متوقف کنند، افرادی را که گروگان گرفته اند،‌ به صورت مصوون آزاد کنند."

پرایس در ادامه گفت که در قسمت چالش‌های مشترک به شمول مبارزه بر ضد گروه‌های تروریستی فعال در پاکستان، افغانستان و در مرز میان دو کشور، پاکستان شریک ایالات متحده است.

بر اساس گزارش‌ها، در جریان درگیری میان جنگجویان تحریک طالبان پاکستان و نیروهای امنیتی آن کشور، شماری از نیروهای مرکز مبارزه با تروریزم آن کشور کشته و زخمی شدند.

این در حالی است که تحریک طالبان پاکستانی ماه گذشته آتش‌بس نامحدود را که به میانجی‌گری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرده و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌شان راه اندازی کنند.

حمله بر مرکز مبارزه بر ضد تروریزم در منطقه بنو موجب شد که مقامات پاکستانی روز یکشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) گفتگو با گروه تحریک طالبان پاکستان را آغاز کنند. مقامات محلی پاکستان ادعا دارند که تندروان موجود در این پایگاه خواهان گذار مصوون به افغانستان اند.

یک مقام ارشد حکومت در شهرک بنو، جای که حمله صورت گرفت، گفته است عملیاتی که برای رهایی گروگانان راه اندازی شده بود،‌ ناکام شد.

پاکستان ادعا می‌کند که طالبان پاکستانی در داخل افغانستان پناهگاه دارند و به همین دلیل حملاتی را از داخل خاک افغانستان بر ضد آن کشور راه اندازی می‌کنند.

اما مقامات طالبان در افغانستان گفته اند که آنان به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان علیه سایر کشور استفاده شود.

XS
SM
MD
LG