لینک های دسترسی

Breaking News

تلرسن به نشست وزیران خارجۀ ناتو نمی‌رود


وزیر خارجۀ ایالات متحده در پایان اپریل به روسیه می‌رود
وزیر خارجۀ ایالات متحده در پایان اپریل به روسیه می‌رود

ریکس تلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، در نظر دارد که ماه آینده در نشست وزیران خارجۀ کشورهای عضو ناتو شرکت نکند. در عوض در ایالات متحده بماند و پس از دیدار با رئیس جمهور چین، اواخر ماه اپریل به روسیه سفر کند.

مقام‌های امریکایی ناوقت دوشنبه این سفرنامه را نشر کردند که به باور برخی منتقدان، آقای تلرسن به عوض متحدان خود در ناتو، به مسکو اولویت داده است.

قرار است نشست پیمان ۲۸ عضوی ناتو به تاریخ ۵-۶ اپریل در بروکسل برگزار شود و به گفتۀ مقام‌های امریکایی، تام شنن، معین سیاسی وزارت خارجۀ ایالات متحده، به نمایندگی از امریکا در این نشست شرکت خواهد کرد.

همزمان با این رویداد، خبرگزاری رویترز از قول چندین مقام امریکایی گزارش داده است که، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، به تاریخ ۶-۷ اپریل میزبان شی جنپنگ، رییس جمهور چین، خواهد بود.

به باور آگاهان، انصراف آقای تلرسن از شرکت در نشست ناتو و سفر به روسیه برداشت‌هایی را قوت می‌بخشد که گویا حکومت آقای ترمپ در تعاملات خود، قدرت‌های بزرگ را در قدم اول قرارداده و کشورهای کوچکی را که برای امنیت خود به واشنگتن متکی اند، منتظر نگه‌می‌دارد.

با اینحال، یک سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که آقای تلرسن روز چهارشنبه با وزیران خارجۀ همه کشور عضو ناتو، به استثنای کرویشیا، در نشست ایتلاف مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی که در واشنگتن برگزار می شود، دیدار خواهد کرد.

قرار است که ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو، نیز به واشنگتن سفر کند و ضمن شرکت در نشست ایتلاف مبارزه با گروه دولت اسلامی، با جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز دیدار کند.

"اشتباه بزرگ"

برخی منتقدان به ویژه سیاستمداران امریکایی شرکت نکردن تلرسن را در نشست ناتو، جدی می‌گیرند.

الیوت انجل، عضو سابقه دار مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، به این باور است که تلرسن با شرکت نکردن در نشست ناتو در بروکسل، مرتکب اشتباه می‌شود. آقای انجل با نشر پیامی گفته است "ادارۀ دونالد ترمپ با متزلزل کردن اعتماد مهمترین متحد امریکا و قوت بخشیدن این نگرانی‌ها که حکومت امریکا با ولادیمیر پوتین روابط گرم دارد، اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود".

یک مقام پیشین امریکایی نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که انصراف آقای تلرسن از شرکت در نشست ناتو و در عوض دیدار او با مقام‌های روس این برداشت را قویتر می سازد که حکومت ترمپ به نحوی با روسیه نزدیکی می‌جوید.

این مقام امریکایی به شرط افشا نشدن نامش گفته است "حکومت ترمپ نباید معاملات مقدماتی خود را با خودکامگان بزرگ جهان داشته باشد. باید با دموکراسی‌های بزرگ تعامل را آغاز کرد و ناتو ابزار امنیتی دموکراسی های بزرگ آنسوی اقیانوس اطلس است".

آقای ترمپ از قبل با "منسوخ" خواندن پیمان ناتو و تاکید بر مصرف دو درصد عواید داخلی کشورهای عضو این پیمان در امور نظامی شان، متحدان خود را در ناتو نگران ساخته است.

یک دیپلومات پیمان ناتو که نخواست نامش گرفته شود، جبهۀ متحد ناتو را در برابر مسکو، نیاز حیاتی خوانده و گفته است که با توجه به چالش‌هایی که روسیه متوجه ایالات متحده و اروپا کرده است، مهم است که همه در یک خط واحد در برابر این آزمون‌ها قرار گیرند.

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو پس از جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۹ ایجاد شد تا به منظور جلوگیری از نفوذ روسیه و تهدید برخاسته از اتحاد جماهیر شوروی پیشین بر ضد غرب، به صفت دژ مستحکم امنیتی و نظامی عمل کند.

XS
SM
MD
LG