لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ عالی امریکا در مورد فرمان مهاجرتی ترمپ بحث می‌کند


فعالان از هر گروه و نژاد روز چهارشنبه در مخالفت با فرمان ترمپ در مقابل محکمۀ عالی امریکا تجمع کرده بودند
فعالان از هر گروه و نژاد روز چهارشنبه در مخالفت با فرمان ترمپ در مقابل محکمۀ عالی امریکا تجمع کرده بودند

محکمۀ عالی ایالات متحدۀ امریکا روز چهارشنبه بحث در مورد فرمان مهاجرتی رئیس جمهوری دونالد ترمپ را آغاز کرد.

پس از شنیدن استدلال موافقان و مخالفان این فرمان، محکمۀ عالی ایالات متحده تصمیم خواهد گرفت که آیا این اقدام رئیس جمهوری ترمپ قانونی است یا غیرقانونی.

محکمۀ عالی امریکا نه عضو دارد و باید کم از کم پنج عضو این محکمه در مورد تصمیمی که در پیوند با فرمان مهاجرتی آقای ترمپ اتخاذ می شود، هم نظر باشند.

قرار است محکمۀ عالی امریکا پس از شنیدن استدلال هر دو طرف –مخالف و موافق- تا اوایل جون سال روان تصمیم نهایی خود را در مورد بگیرد.

ده‌ها تن از فعالان که مخالف این فرمان بودند، روز چهارشنبه در مقابل ساختمان محکمۀ عالی ایالات متحده تجمع کرده و از این محکمه خواستند تا فرمان مهاجرتی آقای ترمپ را رد کند.

رئیس جمهوری ترمپ در سپتامبر سال گذشته فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن ورود شهروندان چاد، ایران، لیبیا، سوریه، سومالیا، یمن، ونزویلا و کوریای شمالی را به داخل قلمرو ایالات متحده به طور موقت منع قرار داد. اما آقای ترمپ به تاریخ ۱۰ اپریل ۲۰۱۸، محدودیت بر چاد را لغو کرد.

از زمان صدور این فرمان شماری از محاکم ابتدایی و فدرال ایالات متحده این فرمان را رد کرده و مظاهراتی نیز در مخالفت با آن در چندین ایالت امریکا راه اندازی شد.

مخالفان آن را در مغایرت با قانون اساسی امریکا و ارزش های امریکایی می خوانند، اما آقای ترمپ و طرفداران این پالیسی مدعی اند که وضع چنین محدودیت برای حفظ امنیت ملی امریکا ضروری است.

رئیس جمهوری ترمپ گفته است که ممنوعیت سفر بر برخی از کشور ها یک ضرورت است تا به گفتۀ وی جلو ورود تندروان و دهشت افگنان به ایالات متحده گرفته شود.

انتظار می رود که بحث در مورد فرمان مهاجرتی آقای ترمپ در محکمۀ عالی امریکا جنجالی و پرچالش باشد، زیرا قانون اساسی امریکا رجحت دادن یک دین و مذهب را بر دین و مذهب دیگر، منع کرده است، حالانکه پالیسی آقای ترمپ کشور های با اکثریت مسلمان را هدف می گیرد.

دونالد ترمپ در زمان مبارزات انتخاباتی خود نیز گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات، جلو ورود مسلمانان را به ایالات متحدۀ امریکا خواهد گرفت.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG