لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به طالبان: گفته بودیم اگر به زور قدرت را گرفتید، کمک‌های غیربشری قطع خواهد شد 


نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان امروز ۱۹ نومبر (۲۸ عقرب) در پاسخ به تقاضای طالبان برای رهایی دارای‌های راکت شدهٔ افغانستان گفت که امریکا از قبل به طالبان واضح ساخته بود که اگر از طریق قوت نظامی قدرت را به دست بگیرند، کمک‌های غیربشری مهم به این کشور قطع خواهد شد.

تامس وست افزود که "این آنچه است که اتفاق افتاد".

آقای وست در رشته‌ای از تویت‌ها نوشته است: "مشروعیت و حمایت باید با عمل برای رسیدگی به تروریزم، ایجاد یک حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران، به شمول دسترسی مساوی به آموزش و کار کسب شود."

گروه طالبان دو روز پیش در یک نامهٔ سرگشاده از کانگرس ایالات متحده خواستند تا دارای‌های راکد‌شدهٔ افغانستان را رها سازد؛ نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان که وزارت مالیهٔ ایالات متحده گفته است که هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی آن وجود ندارد.

نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان گفت که افغانستان پیش از تسلط گروه طالبان نیز به دلیل سال‌ها جنگ، خشکسالی و همه‌گیری کروناویروس در وضعیت بد اقتصادی و بشری قرار داشت.

او علاوه کرده است که کشوراش به کمک‌های بشری به افغانستان ادامه می‌دهد و تنها در سال روان ۴۷۴ میلیون دالر به این کشور فراهم کرده است.

آقای وست همچنان گفت که واشنگتن به تلاش‌ها برای کمک با ملل متحد و سایر موسسات بشری برای پاسخگویی به نیازمندی‌های افغان‌ها در فصل زمستان ادامه خواهد داد.

نمایندهٔ ویژهٔ امریکا به افغانستان افزوده است که دپلوماسی واشنگتن با گروه طالبان همچنان صریح خواهد ماند.

در نامهٔ طالبان به کانگرس امریکا از قول امیر خان متقی، وزیر خارجهٔ طالبان آمده است: "ما نگران هستیم که اگر وضعیت به همین شکل دوام پیدا کند، نه تنها حکومت و مردم افغانستان با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد، بلکه منجر به مهاجرت‌های گسترده و مشکلات اقتصادی و بشری در منطقه و جهان خواهد شد."

او همچنان گفته است که منجمد کردن وجوه و تحریم های اقتصادی، می‌تواند بخش‌های صحت، آموزش و سایر سیستم های خدمات ملکی افغانستان را که به نفع مردم عام است، آسیب برساند.

در همین حال، مایکل مک‌کال، عضو ارشد جزب جمهوریخواه در کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا در صحبت با صدای امریکا استدلال کرد که دارایی‌های مسدود شدۀ افغانستان در امریکا، یگانه اهرم باقی‌مانده و دست داشتۀ واشنگتن است که می‌تواند با آن طالبان را زیر فشار قرار دهد.

آقای مک‌کال گفت: "به نظر من دارایی های مسدود شده نباید بدون دریافت امتیازات بزرگ از سوی طالبان، بسیار به آسانی به این گروه داده شود."

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان هفتهٔ گذشته اتهام وارد کرد که جامعهٔ جهانی برای اهداف سیاسی از موضوعاتی مانند حقوق بشر و حکومت همه‌شمول استفاده می‌کند.

آقای متقی هشدارگونه گفت که جامعهٔ جهانی در ۲۰ سال گذشته نیاموخت که تخنیک استفاده از فشار بر طالبان کارا نیست.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال روان بر افغانستان مسلط شدند و از آن زمان تا کنون به خاطر رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران زیر فشار بوده اند، افزون بر این، تا کنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG