لینک های دسترسی

Breaking News

۶۴۰۰ نظامی امریکایی به امریکا بازگردانده می‌شوند


قرار است ایالات متحدۀ امریکا بر اساس طرح جدید دفاعی، ۶۴۰۰ نظامی خود را از آلمان به امریکا برگردانده و ۵۴۰۰ نظامی امریکایی مستقر در آلمان را به دیگر کشورهای اروپایی اعزام کند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول مقام‌های ارشد دفاعی امریکا که نامی از آنان برده نشده، گزارش داده است که در ماه‌های آینده شماری از نیروهای امریکایی از آلمان به آن کشورهای اروپایی اعزام خواهند شد که امریکا در آن حضور نظامی دارد. بخشی از این نیروها در پولند مستقر خواهند شد، کشوری که از دیرزمان خواستار حضور گستردۀ نظامی امریکا است.

تطبیق طرح جدید وزارت دفاع امریکا، به گفتۀ مقام‌های امریکایی، میلیاردها دالر هزینه برداشته و سال‌ها را در برخواهد گرفت، زیرا برای هزاران سرباز امریکایی که باید به کشورهای دیگر اروپایی مستقر شوند، پایگاه ساخته شود.

این تصمیم دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده با انتقادات زیادی روبرو شده و حتا برخی سیاستمداران هم حزبی وی گفته اند که این اقدام "هدیه‌ای به روسیه" بوده و امنیت ملی ایالات متحده را با تهدید روبرو می‌کند.

کم از کم 22 عضو جمهوریخواه کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس نمایندگان کانگرس امریکا با ارسال نامه‌ای به رییس جمهور ترمپ به وی گوشزد کرده اند که کاهش تعهد ایالات متحده به دفاع از اروپا، زمینه را برای پرخاشگری و فرصت طلبی روسیه هموار خواهد کرد.

با اینحال، مقام‌های حکومت امریکا استدلال کرده اند که استقرار نظامیان امریکایی در شرق اروپا پیام واضح به روسیه می‌فرستد که ایالات متحده تعهد خود را نسبت به منطقه کاهش نداده و برای دفاع از شرق اروپا در برابر پرخاشگری مسکو آماده است.

رییس جمهور ترمپ ماه گذشته اعلام کرد که شمار نظامیان امریکایی مستقر در آلمان را از ۳۶ هزار به ۲۵ هزار کاهش می‌دهد. او گفته است که آلمان نتوانسته است که کم از کم دو درصد درآمد ناخالص ملی خود را صرف هزینه‌های نظامی و دفاعی کند.

بر اساس توافقی که سال گذشته اعلام شد، ایالات متحده حدود ۱۰۰۰ نظامی دیگر را در پولند مستقر کرده و قرارگاه یک فرقه، یک مرکز آموزش محاربوی، یک جزوتام طیاره‌های بی سرنشین و تاسیسات حمایوی یک لوای اردو را در آن کشور ایجاد می‌کند.

افزون بر حدود ۳۶ هزار نظامی، ۲۶۰۰ منسوب گارد ملی و نیروی احتیاط و کم و بیش ۱۲ هزار کارمند غیرنظامی وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا در آلمان مستقر اند.

پس از آنکه آقای ترمپ تصمیم کاهش قوای امریکایی در آلمان را اعلام کرد، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده به اروپا سفر کرد تا به متحدان ناتو اطمینان دهد که واشنگتن هنوز هم به دفاع از اروپا متعهد است. هرچند، وزیران دفاع چندین کشور عضو ناتو در مورد خروج هزاران نظامی امریکایی از آلمان ابراز نگرانی کرده اند.

با اینحال، مشخص نیست که این طرح آقای ترمپ که تطبیق آن سال‌های زیادی را در بر خواهد گرفت، عملی خواهد شد یا خیر، چونکه نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر در امریکا سرنوشت این طرح را روشن خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG