لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ارشدترین نظامی امریکایی از آیندۀ مبهم افغانستان پس از خروج قوا


مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحدۀ امریکا گفته است که با تسریع روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ممکن نیروهای امنیتی و دفاعی افغان با آیندۀ نامعلوم روبرو شوند.

آقای میلی در صحبت با خبرگزاری اسوشیتدپرس و سی ان ان گفت که اردو و پولیس افغانستان نیروی نسبتاٌ به خوبی مجهز و آموزش دیده و رهبری شده است، اما احتمال از هم پاشیدن قوای مسلح افغانستان را نفی نکرد.

احتمال ایجاد یک دولت و اردوی متحد یا هم "پیامدهای بد احتمالی" گزینه‌های ممکنی است که به باور این نظامی امریکایی، ممکن پس از خروج قوای خارجی در افغانستان اتفاق بیفتد. او در پاسخ به پرسشی گفت که مطمین نیست کدام یکی از این دو واقع خواهد شد اما افزود: "باید منتظر ماند و دید که چه چیزهایی در جریان تابستان امسال اتفاق می‌افتد."

با اینحال به باور جنرال میلی، احتمال یک تفاهم سیاسی میان حکومت افغانستان و طالبان وجود دارد که به باور وی از احتمال وقوع یک "جنگ گستردۀ داخلی" جلوگیری خواهد کرد.

با آنکه این نظامی ارشد امریکایی تایید کرد که نیروهای افغان تجربۀ سال‌ها مقاومت در برابر شورشگری را دارند، اما نگفت که آیا آنان کاملاً آماده اند که بدون حمایت مستقیم قوای خارجی در برابر تهاجم احتمالی طالبان ایستادگی کنند یا خیر.

وزارت دفاع افغانستان در واکنش به گفته‌های آقای میلی با اشاره به اینکه نیروهای افغان مستقلانه عملیات نظامی را انجام می‌دهند به صدای امریکا گفت که خروج قوای خارجی از افغانستان، هیچ تاثیری بر توانمندی و انجام ماموریت نیروهای امنیتی و دفاعی افغان برجا نمی‌گذارد.

پس از آنکه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا حدود سه هفته پیش اعلام کرد که خروج نیروهای باقیماندۀ امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می آغاز و تا ۱۱ سپتمبر سال روان تکمیل خواهد شد، نگرانی‌ها در مورد وضعیت افغانستان پس از خروج قوای خارجی بیشتر شده است.

هرچند مقام‌های ارشد امنیتی افغان نیز تایید کرده اند که پس از خروج قوای خارجی حملات طالبان بر ضد نیروهای افغان احتمالاً تشدید خواهد یافت، از توانمندی کامل نظامیان افغان برای مقابله با تهدیدات و شورشگری طالبان اطمینان داده اند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان سه روز پیش با اطمینان کامل گفت که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان این کشور به دست طالبان سقوط نخواهد کرد.

نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از سال ۲۰۱۴ به اینسو رهبری جنگ را در دست گرفته و بخش زیاد عملیات نظامی را به پیش برده اند و تنها در برخی موارد به حمایت هوایی قوای خارجی متکی بوده اند.

اما این نیروها متکی به کمک‌های ایالات متحده اند و رییس جمهور بایدن نیز گفته است که پس از خروج نیروهای بین المللی افغانستان کمک‌های امریکا به نیروهای دفاعی و امنیتی افغان ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG