لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: با خروج قوا، روابط داخلی و خارجی افغانستان باید بازتعریف شود


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که با آغاز روند بیرون‌شدن قوای خارجی، افغانستان وارد فصل جدیدی شده است.

سرور دانش،‌ معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان امروز دوشنبه سوم می (۱۳ ثور) در مراسم تجلیل از روز جهانی آزادی مطبوعات در کابل گفت که در این فصل جدید همۀ روابط و مناسبات ملی و بین‌المللی افغانستان باید بازتعریف و دوباره تنظیم شود.

او افزود: "از خصوصیات این دوره ایجاد خودباوری، اعتماد به نفس و خود اتکایی است. ما اکنون به دور از هر نوع ملاحظه و قیدوشرط، باید آزادانه و مطابق به منافع ملی خود تصمیم بگیریم و آن را تطبیق کنیم."

آقای دانش تاکید کرد که در دورۀ پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان، باید سیستم حکومتداری، ارکان سه گانۀ دولت و جبهۀ جمهوریت بیشتر از گذشته تحکیم یابد.

به باور معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، خروج نظامیان امریکا و ناتو از این کشور در کنار ایجاد خلاها و چالش‌ها، فرصت‌هایی را نیز در بخش مبارزه با تروریزم برای افغانستان فراهم می‌کند.

حکومت افغانستان در این دوره، صلح و دفاع از ارزش‌های جمهوریت را از اولویت‎‌های اساسی خوانده است. آقای دانش گفت: "اولویت صلح هرگز به این معنا نباید تلقی شود که اولویت‌ها و ارزش‌های دیگر قربانی آن گردد."

معاون رییس جمهور افغانستان تایید کرد که در جبهۀ جمهوریت در میکانیزم اجرایی طرح‌های صلح، تفاوت دیدگاه‌ها وجود دارد اما تاکید کرد که با گذشتن از منافع شخصی و امتیازطلبی‌های قومی – گروهی این فاصله باید از میان برداشته شود.

آقای دانش بار دیگر تاکید کرد که با آغاز روند خروج سربازان امریکایی و ناتو از افغانستان، برای طالبان هیچ بهانه‌ای باقی نمانده است که از گفتگوهای صلح فرار کنند.

پیش از این رییس جمهور غنی نیز گفته بود که با روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان، کشورش در مناسبات بین­‌المللی به انزوا نمی­‌رود و فصل جدیدی از روابط در حال شکل‌گیری است.

این اظهارات در حالی است که خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان اول می به گونهٔ رسمی آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG