لینک های دسترسی

Breaking News

مقام امریکایی: ایالات متحده کمک‌های بشری به افغانستان را تسهیل می‌کند


وزارت مالیۀ ایالات متحدۀ امریکا روز جمعه ۲۴ سپتمبر (دوم ميزان) با صدور دو جواز عمومی، کمک رسانی به افغانستان را اجازه داد.

بر اساس جوازنامۀ نخست حکومت ایالات متحده، نهادهای غیر حکومتی و موسسات مشخص بین‌المللی به شمول سازمان ملل متحد علی‌الرغم تعزيرات وضع شده عليه طالبان، می‌توانند با آنان به خاطر رسانیدن کمک‌های بشری به مردم، تعامل و همکاری کنند.

بر اساس جواز دوم، اجازه داده می‌شود تا مواد غذایی، دوا و مواد دیگر به افغانستان وارد شود.

اندريا گکی، مسوول بخش کنترول دارایی‌های خارجی وزارت مالیۀ امریکا گفت: "وزارت مالیه متعهد است تا روند رسانیدن کمک‌های بشری به مردم افغانستان را تسهيل کند."

او افزود که واشنگتن با وجود حفظ تعزيرات وضع شده بر طالبان و شبکه حقانی با موسسات مالی، موسسات غیر انتفاعی و سازمان‌های بین‌المللی کار خواهد کرد تا رسانیدن مواد زراعتی، دوا و مواد دیگر به مردم افغانستان تسهیل شود.

سازمان ملل متحد در آغاز سال جاری میلادی گفته بود که ۱۸ میلیون افغان که نیم نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهد در حالی به کمک‌های بشری نیاز دارند که این کشور دومین خشکسالی را طی چهار سال اخیر تجربه می‌کند.

انتونيو گوتیرش، سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد هفته گذشته گفت که افغانستان در ورطه یک بحران بی‌نظیر بشری قرار دارد و او تصمیم گرفته است که برای رسانیدن کمک به مردم باید با طالبان تعامل صورت گیرد.

بر اساس تعزيرات وضع شده بر طالبان، دارایی‌های آنان منجمد شده و امریکایی‌ها نمی‌توانند با آنان دربخش‌های پولی، مواد و خدمات معامله کنند.

با این اقدام تازه وزارت مالیۀ ایالات متحده، موسسات بین‌المللی و نهادهای غیر دولتی می‌توانند برای رسانیدن کمک به مردم افغانستان، مالیه بپردازند، فیس گمرک و اخذ جواز را تادیه کنند و معاملات ضروری دیگر را انجام دهند.

یک سخنگوی وزارت مالیۀ ایالات متحده گفت: "ما فشار بالای رهبران طالبان و یا هم محدودیت‌های وضع شده بر دسترسی آنان به سیستم مالی بین‌المللی را کاهش نداده‌ایم."

طالبان پس از ۲۰ سال جنگ با امریکا و حکومت گذشته افغانستان، کابل را به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) تصرف کردند. نگرانی وجود داشت که اگر امریکا تعزیرات سخت عليه آنان را برطرف نکند، مردم افغانستان با یک بحران شديد بشری رو برو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG