لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش امریکا برای محفوظ داشتن صلح افغانستان از بحران هند و پاکستان


ایالات متحده در تلاش است تا روند صلح افغانستان را از بحران پیش آمده میان هند و پاکستان در امان نگه‌دارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که مقام‌های امریکایی در تماس با مقام‌های ارشد پاکستانی بر ضرورت کاهش تنش میان آن کشور و هند تاکید کرده اند.

جانب پاکستان به مقام‌های امریکایی گفته اند که در صورت تشدید بحران میان هند و پاکستان، اسلام آباد قادر به حمایت روند صلح افغانستان، تسهیل این روند و اعمال فشار بر طالبان نخواهد بود.

رویدادهای چند هفتۀ اخیر، پاکستان و هند را تا لبۀ جنگ تمام عیار کشانده است و توجه پاکستان اکنون از روند صلح افغانستان کاسته شده و به بحران آن کشور با هند معطوف شده است.

لورل میلر، یک مقام پیشین وزارت خارجۀ ایالات متحده به خبرگزاری رویترز گفته است که شاید پاکستان ظرفیت کامل تامین صلح را در افغانستان نداشته باشد، اما بدون شک ظرفیت کافی برای جلوگیری از تامین صلح را در آن کشور دارا است.

در پی اظهارات مقام‌های پاکستانی در مورد تاثیرپذیری روند صلح افغانستان از تنش میان هند و پاکستان، حکومت افغانستان سفیر پاکستان مقیم کابل را احضار کرده و ادعای اسلام آباد را بی ربط خواند.

ملیحه لودهی، نمایندۀ پاکستان در سازمان ملل متحد به خبرگزاری رویترز گفته است که به دنبال تنش‌های اخیر میان پاکستان و هند، بخشی از سربازان پاکستانی که در مرزهای آن کشور با افغانستان مستقر بودند، اکنون به مرزهای غربی با هند سوق داده شده اند، اقدامی که به گفتۀ خانم لودهی می‌تواند تلاش‌های پاکستان را در تامین امنیت مرز با افغانستان متاثر کند.

شماری از مقام‌های برحال و پیشین حکومت ایالات متحده به خبرگزاری رویترز گفته اند که بدون شک تنش میان پاکستان و هند، منافعی را متضرر می کند که پاکستان در پی حصول آن از روند صلح افغانستان است.

از اینرو، به گفتۀ این مقام‌ها، اسلام آباد با درک اینکه عزم ایالات متحده در تامین صلح در افغانستان خلل ناپذیر است، بیش از حد بر آسیب پذیری روند صلح افغانستان تاکید دارد تا به نحوی امریکا را وادارد که هند را به کاستن پرخاشگری با پاکستان ترغیب کند.

اما برخی دیگر از مقام‌های امریکایی مانند دن فلدمن، نمایندۀ پیشین امریکا برای افغانستان و پاکستان به این باور اند که در شرایط کنونی که پاکستان با هند درگیر است، اعمال فشار بیش از حد واشنگتن بر اسلام آباد، ممکن سبب شود که مقام‌های پاکستانی از روند صلح افغانستان حمایت نکنند.

کشته شدن بیش از ۴۰ پولیس هند در کشمیر، در اثر حملۀ انتحاری که مسولیت آن را گروه جیش محمد مستقر در پاکستان به دوش گرفت، منجر به حملۀ هوایی هند بر قلمرو پاکستان و تخریب یک مرکز آموزشی گروه جیش محمد شد.

هند، افغانستان، ایران و ایالات متحده پاکستان را به حمایت از گروه‌های دهشت افگن به شمول طالبان، جیش محمد و جیش العدل متهم می‌کنند.

پاکستان از یکسو حمایت از این گروه های دهشت افگن را رد می‌کند، اما از سوی دیگر زمینۀ سفر نمایندگان مذاکره کنندۀ طالبان را به کشورهای دیگر فراهم کرده و فراتر از آن هشدار می‌دهد که انتقامگیری هند از پاکستان، روند صلح با طالبان را به مخاطره می‌اندازد.

XS
SM
MD
LG