لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا خواستار برگرداندان زندانیان داعش به کشورهای اصلی شان شد


جنگجویان زندانی داعش که پس از حمله بر زندان غویران از محبس فرار کرده بودند و دوباره توسط نیروهای کرد سوری گرفتار شدند
جنگجویان زندانی داعش که پس از حمله بر زندان غویران از محبس فرار کرده بودند و دوباره توسط نیروهای کرد سوری گرفتار شدند

ایالات متحدۀ امریکا متحدان خود را ترغیب کرده است تا در زمینۀ برگرداندن جنگجویان مظنون مرتبط با داعش به کشورهای اصلی شان اقدام کنند.

این درخواست چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که جنگجویان داعش به هدف رهایی هم قطاران شان که در یک زندان در سوریه محبوس بودند، بر این زندان حمله کردند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز دوشنبه ۳۱ جنوری (۱۱ دلو) با نشر بیانیه‌ای گفت که واشنگتن از متحدان خود در ایتلاف بین‌المللی برای شکست داعش خواسته است تا "بازداشتگاه‌های جنگجویان داعش را بهبود، امن و انسانی سازند، ابتکارات بازسازی را حمایت کرده و شهروندان شان و زندانیان باقیمانده در شمال‌شرق سوریه را فوراً عودت دهند."

جنگجویان داعش به تاریخ ۲۰ جنوری بزرگترین حملۀ خود را، پس از شکست "خلافت" خود خواندۀ آن گروه، انجام داده و بر زندان غویران در شهر حسکۀ سوریه یورش بردند تا داعشیان زندانی را رها کنند. در این درگیری که شش روز ادامه یافت، بیش از ۳۷۰ نفر، عمدتاً افراد داعش، کشته شدند.

جنگجویان کرد سوری "نیروهای دموکراتیک سوریه" روز چهارشنبه ۲۶ جنوری اعلان کردند که این زندان را تصرف کرده اند، اما گزارش‌ها حاکی است که روز شنبه ۲۹ جنوری نیز درگیری و گلوله باری پراگنده میان جنگجویان کرد و افراد داعش در نزدیکی این زندان جریان داشت.

ند پرایس گفت که در جریان حملۀ گروه داعش بر زندان غویران "رهبران ارشد داعش دستگیر یا کشته" شدند. او جنگجویان کرد سوریه را به خاطر "واکنش قهرمانانه و موثر برای مهار کردن حملۀ داعش" ستایش کرد.

اکثر کشورها که شهروندان شان به ظن عضویت و همکاری با داعش زندانی شده اند، نسبت به برگرداندن این زندانیان به کشورهای شان بی میل اند و ترجیح می‌دهند که آنان در بند جنگجویان کرد سوریه نگه داشته شوند.

اما مقام‌های کرد همواره هشدار داده اند که به تنهایی ظرفیت نگهداری این زندانیان را ندارند. بر اساس آماری که مقام‌های کرد ارایه کرده اند، بیش از ۱۲ هزار مظنون داعشی از ۵۰ کشور جهان در زندان‌های زیر ادارۀ کردها زندانی اند.

عبدالکریم عمر، مسوول سیاست خارجی ادارۀ کردها گفته است که این به جامعۀ جهانی مربوط است که در مورد برگشت دادن جهادی های خارجی به کشورهای اصلی شان تصمیم بگیرند. او گفت که تهدید داعش "مثل توپ آتشین" است که با گذشته زمان خطرناکتر و پیچیده‌تر می‌شود.

خلافت خود خواندۀ داعش که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد زمانی بر بخش گستردۀ قلمرو عراق و سوریه حاکمیت داشت. پس از شکست داعش در عراق و سوریه در اثر تهاجم به رهبری ایالات متحده و با مشارکت نیروهای عراقی و کردهای سوریه، هنوز هم سلول‌های خفتۀ داعش حملات مرگباری را در منطقه انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG