لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به ترکیه: سیستم میزاییل اس-۴۰۰ روسی را نگه‌ندارید 


وزیر خارجهٔ ایالات متحده که برای احیای مجدد اتحاد این کشور در اروپا به سر می‌برد، امروز ۲۴ مارچ (چهارم حمل) از ترکیه خواست تا سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ روسی را نگه‌ندارد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیهٔ گفته است که انتونی بلینکن، در جریان ملاقات‌اش به مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه این پیشنهاد را داده است.

آقای بلینکن همچنان نگرانی خویش را در مورد بیرون شدن ترکیه از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان و خشونت‌های خانوادگی ابراز داشته است.

هر دو جانب منافع مشترک شان را پیرامون افغانستان و سوریه نیز به بحث گرفتند.

قرار است ترکیه بر اساس تقاضای ایالات متحده،‌ نشست صلح افغانستان را در ماه آینده برگزار کند؛ نشستی که حکومت افغانستان و گروه طالبان در اشتراک به آن آمادگی نشان داده اند.

ایالات متحده در سال۲۰۱۹ در پاسخ به خریداری میزایل های اس-۴۰۰ ساخت روسیه، فروش جت های اف-۳۵ امریکایی به انقره را متوقف کرد.

ایالات متحده می گوید که سیستم اس-۴۰۰ تهدیدی برای طیاره‌های جنگی اف -۳۵ و سیستم های دفاعی گسترده‌تر ناتو است و می تواند به روسیه کمک کند تا اطلاعات استخباراتی جمع آوری کرده و طیاره های جنگی غربی را بهتر هدف قرار دهد؛ ادعایی که ترکیه همواره آنرا رد کرده است.

ایالات متحده پس از نخستین آزمایش سیستم اس-۴۰۰ در اواخر سال گذشته تحریم هایی را بر اداره صنایع دفاعی ترکیه نیز اعمال کرد.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ قرارداد خریداری سیستم دفاعی اس-۴۰۰ را با روسیه امضا کرد و نخستین محمولۀ بطریه‌های این میزایل در ماه جولای سال گذشته به ترکیه رسید که ارزش آن ۲.۵ میلیارد دالر است.

XS
SM
MD
LG