لینک های دسترسی

Breaking News

گرفتن ویزۀ امریکا مشکل‌تر شد


ایالات متحدۀ امریکا یکی از سختگیرانه‌ترین مراحل صدور ویزه را در جهان دارد
ایالات متحدۀ امریکا یکی از سختگیرانه‌ترین مراحل صدور ویزه را در جهان دارد

حکومت ایالات متحدۀ امریکا پرسشنامۀ جدیدی را شامل درخواست ویزای این کشور کرده است که در آن متقاضیان ویزای امریکا باید در مورد فعالیت‌ خود در شبکه‌های اجتماعی در پنج سال گذشته و نیز شرح زندگی خود در ۱۵ سال گذشته معلومات ارایه کنند.

با وصف انتقاد شدید شماری از مقام‌های معارف و برخی گروه‌های اکادمیک، پرسشنامۀ جدید برای سختگیرانه‌تر کردن صدور ویزای امریکا، از سوی دفتر مدیریت و بودجۀ قصر سفید به تاریخ ۲۳ می منظور شد.

منتقدان استدلال می‌کنند که پرسش‌های جدید بیش از حد خسته کننده بود و سبب تاخیر زیاد در طی مراحل صدور ویزه شده و نیز دانشجویان و دانشمندان خارجی را از از سفر به ایالات متحده دلسرد می‌کند.

مقررات جدید به مقام‌های قونسلی ایالات متحده اختیار کامل داده است که از متقاضیان ویزه، شمارۀ پاسپورت‌های قبلی، پنج سال فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و آدرس‌های ایمیل و شماره‌های تلیفون شان را بخواهند و همچنان شرح ۱۵ سال اخیر زندگی آنان به شمول آدرس‌ها و تاریخچۀ ماموریت و سفرهای شان را مطالبه کنند.

یک مقام‌ وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که حتا اگر مقام‌های قونسلی خواسته باشند می‌توانند از متقاضیان ویزه، مدارک و معلومات بیشتر برای تایید هویت شان مطالبه کنند یا هم بررسی بسیار جدی را در مورد متقاضیان انجام دهند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده پیش از این گفته بود که تدابیر سختگیرانه شامل حال کسانی می‌شود که در پیوند با دهشت افگنی یا دیگر مسایل مرتبط با امنیت ملی، ایجاب می کند درخواست ویزۀ شان بررسی بیشتر شود.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، عهد کرده است که تدابیر امنیت ملی و حفاظت از سرحدات امریکا را بیشتر خواهد کرد، از اینرو پیشنهاد پول بیشتر برای مصارف نظامی و ساختن دیوار در امتداد مرز میان امریکا و مکسیکو را داده است.

با آنکه پاسخ به سوالات پرسشنامۀ جدید داوطلبانه و به خواست متقاضی ویزه می‌باشد، در این فورمه تصریح شده است که فراهم نکردن معلومات شامل در این سند ممکن سبب تاخیر یا عدم صدور ویزه شود.

وکیلان مدافع امور مهاجرت می‌گویند که شرح ۱۵ سالۀ زندگی و فعالیت پنج سال گذشته در شبکه‌های اجتماعی، به احتمال زیاد، شمار کثیری از درخواست کنندگان ویزه را، بدون کدام تقصیری به درد سر می‌اندازد.

بابک یوسفزاده وکیل مدافع در شهر سانفرانسیسکو گفت "ایالات متحده یکی از سختگیرانه‌ترین مراحل درخواست ویزه را در جهان دارد و اقدام به سختگیرانه‌تر کردن روند موجود واقعاً گنگ و مبهم است".

گزارش: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG