لینک های دسترسی

Breaking News

گروهی از ترجمانان افغان قوای امریکایی به محل دیگر منتقل می‌شوند


اداره جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گروهی از ترجمانان افغان را که با قوای امریکایی مستقر در افغانستان کار کرده اند، پیش از خروج کامل نظامیان خارجی، از افغانستان بیرون خواهد کرد.

یک مقام ارشد امریکایی روز پنجشنبه ۲۴ جون (سوم سرطان) گفت که این ترجمانان افغان به خارج از افغانستان انتقال داده خواهند شد تا در زمان طی مراحل درخواست ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا (SIV) مصوون باشند.

اما این مقام امریکایی مشخص نکرده است که این گروه از ترجمانان در وهلۀ نخست به کجا اعزام خواهند شد. به گفتۀ این مقام، این گروه فقط شامل آنعده از ترجمانان افغان است که روند دریافت ویزه خود را از قبل آغاز کرده اند.

با آنهم این مقام امریکایی گفته است که در صورت ضرورت، مقام‌های ایالات متحده تصمیم خواهند گرفت تا در مورد تخلیه شماری بیشتر این افراد به خارج از افغانستان تصمیم بگیرند.

بر اساس اظهارات قانونگذاران امریکایی، کم و بیش ۱۸ هزار شهروند افغان که در دو دهۀ گذشته به صفت ترجمان یا دیگر بخش‌ها با نیروهای امریکایی کار کرده اند، منتظر طی مراحل اداری ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا استند.

این مقام امریکایی گفته است که واشنگتن به حمایت از کسانی متعهد است که با تقبل خطر به جان خود و خانوادۀ شان، نظامیان امریکایی و دیگر کارمندان حکومت امریکا را در وظایف شان در افغانستان یاری رسانده اند.او افزوده است که روند طی مراحل ویزۀ خاص مهاجرت به ترجمانان افغان به گونۀ چشمگیر سرعت یافته است.

به گفتۀ این مقام‌ امریکایی قانونگذاران هر دو حزب ایالات متحده – دموکرات و جمهوریخواه – از تلاش‌ها برای تخلیۀ ترجمانان و همکاران افغان قوای امریکایی حمایت می‌کنند.

تا کنون یک لایحۀ پیشنهادی از سوی یک عضو مجلس سنا و لایحۀ دیگری از سوی چند عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده در مورد تسریع روند تخلیۀ ترجمانان افغان پیشنهاد شده است.

قانونگذاران امریکایی نگران اند که پس از خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان، افغان‌هایی که در دو دهۀ گذشته با این نیروها کار کرده اند، هدف حملات انتقامجویانۀ طالبان قرار خواهند گرفت.

گروه مدافع ترجمانان افغان (No one Left Behind) گزارش داده است که از سال ۲۰۱۴ به اینسو کم از کم ۳۰۰ ترجمان و همکار نظامیان خارجی در افغانستان از سوی طالبان کشته شده اند.

پس از بلند شدن سر و صداها و نگرانی از حملات انتقامجویانۀ طالبان بر همکاران افغان قوای امریکایی، گروه طالبان به تاریخ ۱۷ جوزای سال روان با نشر اعلامیه‌ای خطاب به آن عده افغان‌هایی که در دو دهۀ گذشته با نیروهای خارجی مستقر در افغانستان کار کرده اند، گفته است که از افغانستان فرار نکرده و به زندگی عادی شان برگردند.

در این اعلامیه آمده است که این افراد "با ابراز پشیمانی بر گذشتۀ شان، در آینده چنین راهی را اختیار نکنند" و نیز تاکید شده است که طالبان "با آنها کار ندارد" و "تهدیدی" از جانب این گروه متوجه آنان نخواهد بود.

اما ترجمانان و دیگر همکاران قوای خارجی مستقر در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند که به این گفته‌های طالبان باور ندارند و در صورتیکه خود و خانواده‌های شان از افغانستان بیرون نشوند، حیات شان با خطر روبرو خواهد بود.

XS
SM
MD
LG