لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار امریکا به چین: روسیه را در جنگ اوکراین کمک نکنید


ایالات متحده روز دوشنبه ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) به چین هشدار داد تا روسیه را در جنگ اوکراین حمایت نکند.

این هشدار امریکا به چین پس از صادر شد که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، با یانگ جیچی، دپلومات ارشد چین، در روم، پایتخت ایتالیا، برای هفت ساعت گفتگو کرد.

ند پرایس،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفته است که "ما به بیجینگ به وضوح گفته ایم که [در صورت کمک چین به روسیه] ما خاموش نخواهیم ماند."

اما مسکو گزارش‌های مبنی بر درخواست کمک از چین را رد کرده و گفته است که این کشور منابع کافی را در اخیتار دارد تا به هدف‌اش برسد.

در عین حال، وزارت خارجهٔ چین اظهارات مقام‌های امریکایی را "معلومات نادرست" خوانده است.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ایالات متحده که نامش در گزارش ذکر نشده است، نوشته است که چین تمایل نشان داده است تا برای روسیه در جنگ اوکراین کمک فراهم کند، اما در مورد نه جزییات ارایه کرده است و نه شواهد.

پس از حملهٔ تهاجمی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد، کشور‌های غربی تعزیرات شدیدی را بر مسکو وضع کردند، تعزیراتی که به گفتهٔ‌ مقام‌های ایالات متحده "بی سابقه" بوده است و اقتصاد آن کشور را به طورجدی آسیب رسانده است.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا با اشاره به کمک احتمالی چین برای روسیه گفت:‌ "ما به هیچ کشوری اجازه نمی دهیم که خسارات روسیه را جبران کند."

رویترز گزارش داده است که کشور‌های غربی در حال بررسی نحوهٔ برخورد با هرگونه دخالت چین در جنگ اوکراین است. چین بزرگترین صادر کنندهٔ کالا‌های تجارتی در سطح جهان است و ایالات متحده وارد کنندهٔ درجه یک کالا‌ها از چین است.

حملهٔ نظامی روسیه بر اوکراین علاوه بر اینکه موجب انتقاد‌های شدید توام با وضع تعزیرات کشور‌های غربی شده،‌ اعتراضات گسترده در کشور‌های مختلف جهان از جمله روسیه را در پی داشته است.

حملهٔ تهاجمی روسیه بر اوکراین علاوه بر تلفات نظامیان و غیر نظامیان اوکراینی، موجب شده تا بیش از ۲.۸ میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر پناه ببرند.

در همین حال، وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه ۱۴ مارچ به استناد معلومات استخباراتی گفت که روسیه ممکن به بهانهٔ حمله بر قوای روسی،‌ از سلاح‌های کیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین استفاده کند. مقام‌های ایالات متحده نیز اظهارات مشابه کرده اند.

در عین حال، روسیه اوکراین را متهم به پلان حمله بیولوژیکی در برابر قوای روسی کرده است. اما ملل متحد روز جمعه ۱۱ مارچ گفت که شواهدی وجود ندارد که کیف در صدد استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی علیه روسیه باشد.

XS
SM
MD
LG