لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید از توافق آتش‌بس بین اسراییل و گروه جهاد اسلامی استقبال کرد


حملات هوایی اسراییل بر غزه روز شنبه ۱۳ می
حملات هوایی اسراییل بر غزه روز شنبه ۱۳ می

قصر سفید ناوقت روز شنبه ۱۳ می (۲۳ ثور) از اعلام آتش‌بس میان اسراییل و گروه جهاد اسلامی مستقر در غزه استقبال کرده و از دولت مصر برای میانجی‌گری در این توافق ستایش کرد.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید، در بیانیه‌ای گفت: "مقامات ایالات متحده از نزدیک با شرکای منطقه‌ای برای دستیابی به حل این خشونت‌ها و جلوگیری از تلفات بیشتر و بازگرداندن آرامش برای اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها همکاری کردند."

پس از پنج روز درگیری بین نیروهای اسراییلی و تندروان فلسطینی که منجر به کشته شدن کم از کم ۳۳ فلسطینی در غزه و دو نفر در اسراییل شد، طرف‌های درگیر روز شنبه ۱۳ می (۲۳ ثور) به آتش‌بس موافقت کردند.

مقامات مصری که میانجی این آتش‌بس بوده اند، گفتند که با آخرین پیشنهاد شان موافقت اسراییل و فلسطینی‌ها را بدست آورده اند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای از توافق آتش‌بس که "سبب پایان دادن خشونت‌ها در اسراییل و غزه می‌شود" استقبال کرده و افزوده: "ما به خانواده های غیرنظامیانی که در این خشونت‌ها کشته و یا زخمی شده اند ابراز همدردی می‎کنیم."

وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که این کشور بر تعهد خود به امنیت اسراییل تاکید می‌کند و به تلاش‌ها برای بهبود کیفیت زندگی فلسطینی‌ها و انتقال سریع مواد سوخت و سایر تجهیزات حیاتی به غزه ادامه خواهد داد.

غزه، منطقه‌ای ساحلی که ۲.۳ میلیون فلسطینی در آن زندگی می‌کنند، پس از محاصره اسراییل در سال ۲۰۰۷ و از زمانی که گروه حماس کنترول آن را به دست گرفته، گرفتار فقر و بیکاری شده است.

پیش از این، ایالات متحده، فرانسه، آلمان و اردن نیز از طرف‌های درگیر خواسته بودند تا برای برقراری آتش‌بس موافقت کنند.

درگیری‌های اخیر در نوار غزه پس از آن آغاز شد که وزارت صحت فلسطین از کشته شدن دو مرد ۱۹ و ۳۲ ساله در حملهٔ اردوی اسراییل بر کمپ پناهندگان در شهر نابلس در کرانه غربی خبر داد.

اما اردوی اسراییل گفت که آنها در جریان یک عملیات "ضد تروریزم" کشته شدند. اسراییل هدف این عملیات را از بین بردن عواملی که قصد حمله به سربازان اسراییلی را داشتند، عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG