لینک های دسترسی

Breaking News

نیاز به یک پلان منسجم ایالات متحده برای معامله با دولت های ناکام


یک ساحه ویران در ولایت ادلیب، سوریه
یک ساحه ویران در ولایت ادلیب، سوریه

قرار است تا یک ماه آینده حکومت بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه، با گروه های مخالف آن کشور در ژینف، مذاکرات صلح را آغاز کند.

اما باور بر این است که گفتگو های صلح که از سوی ایالات متحده نیز مورد حمایت قرار گرفته است، ممکن به ناکامی منجر شود.

به گفته جیمز هولسی، یک عضو پیشین استخبارات امریکا، ایالات متحده، شرایط واقعی و پیچیده سوریه را در نظر نگرفته است.

هولسی گفت تا حال نشانه یی از یک پلان منسجم ایالات متحده برای معامله با دولت های ناکام مشاهده نشده است، او گفت تصور نمی کند ادارۀ أوباما چنین چیزی را تهیه کرده باشد.

هولسی به این باور است که شمار دولت های ناکام در شرق میانه در حال افزایش است و با از بین رفتن ادارات عمده در کشور های شرق میانه خلای قدرت به وجود آمده و گروه های مختلف با آجندا های متفاوت در صدد پر کردن خلای قدرت استند.

ظهور داعش

لاهور طالبانی، رئیس استخبارات منطقه کردستان، در مصاحبه با صدای امریکا گفت که ظهور گروه دولت اسلامی یا داعش ضربۀ محکم برای عراق و سوریه بود، گروهی که به گفته او سرحد میان دو کشور را از بین برده است.

مثل طالبانی، سایرین نیز موضوع عراق و سوریه را به مثابه یک معامله انجام شده تلقی می کنند.

برنارد به ژوله، رئیس استخبارات فرانسه در ماه اکتوبر امسال گفت که مساله شرق میانه حالا خاتمه یافته است و شک دارد که شرق میانه به حالت گذشته برگردد.

اما هنوز هم شماری به این باورند که پالیسی ایالات متحده به گونۀ است که حد اقل تلاش صورت بگیرد تا سوریه و عراق منحیث دولت حفظ شوند.

جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید در مورد تلاش های سخن گفته تا هرج و مرج سیاسی در داخل سوریه حل گردد و این کار از طریق روند انتقال سیاسی صورت خواهد گرفت.

ولی شمار دیگر، موفقیت چنین تلاش ها را مورد سوال قرار داده اند، زیرا به گفته آنان جنگ در عمل سوریه را منقسم کرده است به گونۀ که رژیم بشارالاسد، کُرد ها و گروه های سنی مذهب هر کدام، مناطق مشخص را، در کنترول خود دارند و تلاش دارند تا مناطق تحت نفوذ شان را حفظ کنند.

در عین حال، شماری از تحلیلگران استدلال می کنند که حتی فراهم آوری کمک که برای حکومت های مرکزی در عراق و سوریه فراهم می شود، نیز موثر واقع نخواهد شد.

به گفتۀ براین مایکل جینکینز، مشاور ارشد در انستتیوت رند کارپوریشین، اردو در عراق و سوریه ناکام مانده اند.

در عین حال، شماری به این باوراند که گزینه های دیگر برای حل بحران شرق میانه وجود دارد، اما این گزینه ها از لحاظ زمانی، پولی و زندگی مردم، پر هزینه است.

کرستوفر هارمر، یک قوماندان پیشین قوای دریایی امریکا، به این باور است که ایالات متحده باید در منطقه حضور داشته باشد و برای به وجود آوردن حکومت های دموکراتیک تلاش کند.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: خالد مفتون

XS
SM
MD
LG