لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون:‌ بحث با طالبان در مورد تخلیه به معنی به رسمیت شناختن این گروه نیست


امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه روز یکشنبه ۲۹ آگست (هفتم سنبله) گفت که بحث‌های پاریس با طالبان درمورد روند تخلیه، نشان دهندهٔ به رسمیت شناختن این "گروه تندرو اسلامگرا" منحیث حکمروایان جدید افغانستان نیست.

آقای مکرون به تلویزیون TF1 فرانسه گفت: "ما عملیاتی داریم که آنرا باید در افغانستان انجام دهیم-تخلیه. طالبان گروهی است که کنترول را در [کابل] دارد. ما باید از لحاظ عملی این گفتگوها را [با طالبان] داشته باشیم. این بدان معنی نیست که به رسمیت شناختن را در پی داشته باشد."

فرانسه و سایر کشورهای غربی در روزهای اخیر تایید کردند که پس از تسلط طالبان بر شهر کابل، با این گروه در مورد نحوهٔ خروج شهروندان خارجی و افغان هایی که با خطر مواجه اند، حتا پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، گفتگو می‌کنند.

شرایط فرانسه برای طالبان

رییس جمهور مکرون گفته است که برای طالبان سه شرط گذاشته است:‌ "طالبان باید قوانین بشری را احترام کنند و به کسانیکه واجد شرایط پناهندگی اند، اجازه دهند افغانستان را ترک کنند؛ موقف واضح در برابر همه گروه‌های دهشت افگنی بگیرند و اگر آنان با جنبش‌های دهشت افگنی که در افغانستان و منطقه حضور دارند، پیمان ببندند، برای همهٔ‌ ما به طور روشن غیر قابل پذیرش خواهد بود."

به گفتهٔ رییس جمهور مکرون٬ شرط سومی حقوق بشر است "به خصوص احترام و کرامت به حقوق زنان افغان."

این اظهارات رییس جمهور فرانسه در حالی بیان شده است که سازمان‌های بین‌المللی از جمله دیدبان حقوق بشر و ملل متحد بارها با نشر گزارش هایی گفته اند که طالبان برخلاف توافق دوحه با ایالات متحده، روابط خود را با گروه‌های تندرو و دهشت افگن از جمله القاعده قطع نکرده اند.

طالبان گفته اند بر اساس توافق دوحه با امریکا، موضوع قطع رابطه با هیچ گروهی مطرح نشده است، اما رهبران این گروه تعهد کرده اند که از قلمرو افغانستان برضد هیچ کشوری حملات سازماندهی نشود.

گروه طالبان همچنین گفته اند که "عفو عمومی" اعلام کرده اند و در صدد انتقام جویی نیستند. اما سازمان عفو بین المللی گزارش داده است که جنگجویان این گروه در ماه جولای اقلیت قومی هزاره را در ولایت غزنی دسته جمعی کشته اند.

عفو بین‌الملل در یک گزارش تازۀ خود نوشته است که این نوع "کشتار وحشیانه" فقط نشانۀ اندک از کشتارهایی است که گروه طالبان در این اواخر مرتکب آن شده اند. اما گروه طالبان این گزارش را رد کرده است.

از ولسوالی‌های سه گانه اندراب (بنو٬ ده صلاح پل حصار) ولایت بغلان نیز گزارش هایی نشر شده است که طالبان دست به کشتار غیر نظامیان به شمول زنان و کودکان زده اند. طالبان ادامه جنگ در ولسوالی بنو٬ ده صلاح و پل حصار ولایت بغلان را تایید کرده اند٬ اما کشتار غیر نظامی را رد کرده اند.

روند تخلیه

حکومت فرانسه در هفته‌های اخیر نزدیک به سه هزار نفر را از افغانستان تخلیه کرده و عملیات تخلیه خود را آخر هفتهٔ گذشته توقف داد. آقای مکرون گفته است فرانسه ممکن نتواند موجب تخلیهٔ صدها نفر دیگر از افغانستان شود که زندگی شان با خطر و تهدید مواجه است.

آقای مکرون گفت:‌ "هدف این است که صد ها زن و مرد که با تهدید مواجه اند، به خاطر مسایل بشری آنان را باید تخلیه کرد. آیا به چنین هدف خواهیم رسید؟‌ آنرا تضمین کرده نمی توانیم.‌"

اما رییس جمهور فرانسه اشاره کرده است که ممکن از قطر کمک طلب کند، زیرا این کشور رابطه‌ٔ‌ خوب با طالبان دارد.

فرانسه و بریتانیا قبل بر این گفتند که به شورای امنیت ملل متحد پیشنهاد خواهند کرد تا یک ساحهٔ مصوون در افغانستان برای تخلیه افراد آسیب پذیر ایجاد شود.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه روز یکشنبه گفت که پاریس و لندن به منظور تداوم "عملیات بشردوستانه" این طرح را در نشست روز دوشنبه ۳۰ آگست (هشتم سنبله) شورای امنیت ملل متحد در مورد بحران افغانستان، پیش‌کش خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG