لینک های دسترسی

Breaking News

قریشی و پمپیو در مورد قطع کمک نظامی امریکا به پاکستان صحبت می‌کنند


شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان گفته است که با مایک پمپیو همتای امریکایی اش در مورد قطع کمک ۳۰۰ میلیون دالری امریکا برای اردوی پاکستان "تبادل نظر" خواهد کرد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، حکومت پاکستان را "شریک غیر قابل اعتماد" تلقی کرده و گفته است که اسلام آباد در قسمت "اقدامات قاطع" بر ضد گروه های تندرو که در قلمرو پاکستان فعالیت دارند، ناکام بوده است.

ایالات متحده از سال گذشته تا حال مجموعاً ۸۰۰ میلیون دالر کمک به پاکستان را یا به حالت تعلیق آورده و یا آنرا قطع کرده است، وضعیتی که حکومت جدید پاکستان را با مشکل پرداخت مصارف نظامی اش روبرو کرده است.

ادامۀ تعلیق و یا قطع کمک های ایالات متحده برای پاکستان، اسلام آباد را در نهایت مجبور خواهد کرد تا در جستجوی قرضه از صندوق بین المللی پول و یا سایر قرضه دهنده ها برآید.

آقای قریشی دوشنبه (سوم سپتامبر) گفت که قرار است مایک پمپیو روز سه شنبه به اسلام آباد سفر کند و در مورد قطع کمک های امریکا برای پاکستان، تبادل نظر کند.

آقای قریشی در مورد ملاقات با همتای امریکایی اش گفت که "ما احترام متقابل را در برابر همدیگر برای پیشرفت در کار در نظر خواهیم داشت" اما تاکید کرد که قطع ۳۰۰ میلیون دالری کمک امریکا برای اردوی پاکستان "غیر قابل توجیه" است.

آقای قریشی ادعا کرده است که ۳۰۰ میلیون دالر کمک امریکا برای بازپرداخت پول های تعهد شده بود که پاکستان در مبارزه بر ضد گروه طالبان مصرف کرده است.

وزیر خارجۀ پاکستان افزود که پولی که قرار بود امریکا برای پاکستان فراهم کند "کمک و معاونت نبود که به حالت تعلیق آورده شود. این پولی بود که ما مصرف کرده بودیم؛ این پول خود ما بود که مصرف کرده بودیم...که آنان {مقامات} امریکایی آنرا را باید بازپرداخت کنند."

حکومت های ایالات متحده و پاکستان متحدین همدیگر در مبارزه بر ضد گروه های تندرو و دهشت افگن اند، اما مقامات امریکایی بار ها پاکستان را به "پالیسی دوگانه" متهم کرده و ادعا کرده اند که اسلام آباد به طالبان افغان و شبکۀ حقانی پناهگاه های امن فراهم می کند.

علاوه بر آن، حکومت افغانستان نیز حکومت پاکستان را متهم به حمایت از تندروان و گروه های دهشت افگنی در قلمرو آن کشور کرده است.

اما پاکستان همواره ادعا های حکومت ایالات متحده و افغانستان را رد کرده و ادعا کرده است که آن کشور حامی گروه های تندرو و دهشت افگنی نبوده، بلکه قربانی حملات آنان است.

XS
SM
MD
LG