لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا حملات ایران بر کردستان عراق را محکوم کرد


عکس‌: آرشیف
عکس‌: آرشیف

ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۸ سپتمبر (ششم میزان) حملات میزایل‌های بالستیکی و طیاره‌های بی پیلوت (درون) ایران بر منطقه کردستان عراق را محکوم کرد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای گفت: "ما استفادهٔ میزایل‌های بالستیک و درون علیه منطقهٔ کردستان عراق توسط ایران را به عنوان نقض غیرقابل توجیه حاکمیت و تمامیت ارضی عراق، به شدت محکوم می‌کنیم."

در بیانیه آمده است که ایالات متحده از گزارش‌های مبنی بر تلفات غیرنظامیان آگاه است و آنرا تقبیح می‌کند. اما در مورد آمار تلفات توضیحات داده نشده است.

سپاه پاسداران ایران روز چهارشنبه ۲۸ سپتمبر اعلام کرد که مواضع شبه‌نظامیان کرد را در منطقهٔ کردستان در شمال عراق هدف میزایل و درون قرار داده اند که به گفتۀ یک مقام ایرانی در این حملات نه نفر کشته شده اند.

در بیانیه وزارت خارجۀ امریکا همچنین آمده است: "ما اظهارات دولت ایران مبنی بر تهدید حملات بیشتر علیه عراق را محکوم می‌کنیم. ما در کنار مردم و دولت عراق در برابر این حملات بی‌شرمانه به حاکمیت آنها می ایستیم."

برخی رسانه‌های محلی می‌گویند که ایران از چندی بدینسو مناطق "چومان و شیتکان" کردستان عراق را هدف میزایل قرار داده و تلاش می‌کند تا گروه‌های کرد را تحت فشار قرار دهد که از حمایت اعتراضات که به خاطر کشته شدن مهسا امینی در ایران آغاز شده دست بردارند.

اعتراضات مردمی در ایران پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، یک زن ۲۲ ساله به دلیل عدم رعایت حجاب به طور مناسب، توسط پولیس "گشت ارشاد" بازداشت شد و در جریان بازداشت جان باخت.

پس از درگذشت مهسا امینی تظاهرات گسترده‌ای در سراسر ایران و به ویژه در مناطق کردنشین ایران آغاز شده است. روزنامه "نیو عرب" از زبان مسوولان برخی گروه‌های کرد از جمله گروه "پیشمرگه" نوشته است که در این تظاهرات دخالتی ندارند و به گفته آنها این کار مردم است.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که رییس‌جمهور ایران و نیروهای امنیتی هشدار اقدامات جدی علیه معترضین را داده اند. براساس بعضی از گزارش‌ها، تاکنون کم و بیش ۷۵ نفر در این اعتراضات کشته شده اند.

گروه‌های حقوق بشری اتهام وارد کرده اند که نیروهای امنیتی ایران بر اعتراض‌کنندگان به گونهٔ‌ مستقیم گلوله باری کرده و اعتراض کنندگان نیز بر آنان سنگ پرتاب کرده و موتر‌های پولیس و دفاتر دولتی را آتش‌زدند و شعار‌های "مرگ بر دیکتاتور" را سر دادند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG