لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار امریکا از پیامد اقدام تلافی جویانۀ تجارتی چین


ایالات متحده می گوید انتظار می رود که چین با یک اقدام تلافی جویانه تعرفه های گمرکی خود را بر کالا های تجارتی امریکا افزایش بدهد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که اگر امریکا و چین به توافق تجارتی نرسند، بیجینگ آسیب زیاد اقتصادی را متحمل خواهد شد. آقای ترمپ در یک پیام تویتر نوشته است که بسیاری از کارخانه ها مجبور به ترک چین خواهند شد.

اظهارات مقام های امریکایی در مورد اقدام تلافی جویانۀ چین در حالی مطرح می شود که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، تعرفه های گمرکی تازه را به کالا های تجارتی که از چین به امریکا صادر می شود، به شدت افزایش داد.

ایالات متحده روز جمعه تعرفه های کمرگی را بر ۲۰۰ میلیارد دالر کالا های تجارتی چین به امریکا را به بیش از دو برابر افزایش داد—یعنی از ۱۰ در صد تعرفه های گمرکی، آنرا به ۲۵ در صد افزایش داد.

علاوه بر آن، امریکا در نظر دارد تا بر ۳۰۰ میلیارد دالر کالا های تجارتی چین، مالیات اضافی وضع کند. اما به گفتۀ یک منبع قصر سفید، عملی کردن وضع مالیات اضافی بر چین، چندین ماه را در بر خواهد گرفت.

باوجود افزایش تعرفه های گمرکی، آقای ترمپ امروز دوشنبه (۲۳ ثور) از طریق نشر یک پیام در تویتر خود از چین خواست تا دست به اقدام تلافی جویانۀ تجارتی نزند.

آقای ترمپ در این پیام تویتر نگاشته است که "چین در سال های متمادی از ایالات متحده بی نهایت بهره برده است که آنان را بسیار پیشتاز کرده است {زیرا} (رئیس های جمهور ما، کاری خوبی انجام ندادند). بنا براین، چین نباید اقدام بل المثل کند، زایر وضعیت بیشتر خراب خواهد شد."

لری کولو، مشاور اقتصادی قصر سفید، روز یکشنبه در مصاحبه ای با تلویزیون فاکس نیوز امریکا گفت که جنگ تجارتی میان امریکا و چین—دو بزرگترین اقتصاد های جهان—به ضرر هر کشور تمام می شود.

آقای کولو گفت که دهقان های امریکایی که غله های شان را به چین می فروشند، بیشترین ضرر این جنگ تجارتی را متحمل خواهند شد، اما او گفت که ادارۀ ترمپ قبل از اینکه دهقان های امریکایی مفاد شان را در قسمت صادرات از دست بدهند، برای آنان ۱۲ میلیارد دالر سبسایدی داده است. مشاور اقتصادی قصر سفید همچنین گفته است که در صورت ضرورت، حکومت ایالات متحده حاضر است تا بار دیگر به دهقان ها کمک کند.

چین در گذشته بر ۱۱۰ میلیارد دالر کالا های تجارتی امریکا به آن کشور تعرفه گمرکی اضافی وضع کرده بود، اما تا حال معلوم نیست که بیجینگ در مقابل تعرفه های جدید واشنگتن چگونه دست به اقدام تلافی جویانی تجارتی خواهد زد.

XS
SM
MD
LG