لینک های دسترسی

Breaking News

چین: امریکا با وضع مالیات، بر جهان حمله میکند


انتظار میرود که ایالات متحده وضع مالیات اضافی بر اموال تجارتی چین را سر از فردا (جمعه) تطبیق کند.

براساس تصمیم واشنگتن، قراراست این مالیات اموال وارداتی چین را که ارزش آن به سی و چهار میلیارد دالر میرسد، متاثر سازد.

در عین حال، حکومت چین نیز از تطبیق مالیات بالمثل بر اموال تجارتی امریکا خبر داده و گفته است که تسلیم تهدیدات واشنگتن نخواهد شد.

بیجینگ هشدار داده که ایالات متحده با آغاز جنگ تجارتی، بر تمام جهان حمله میکند.

گائو فنگ، سخنگوی وزارت تجارت چین، به روز پنجشنبه گفت که "اگر ایالات متحده مالیات اضافی وضع کند، با این کار شرکت های چینایی و سایر شرکت ها به شمول شرکت های امریکایی را متاثر خواهد ساخت. با این کار ایالات متحده بر تمام جهان بشمول خودش حمله میکند".

سخنگوی وزارت تجارت چین همچنان افزود که "این نوع زورگویی تجارتی با بلند بردن مالیات و تهدید دیگران در سراسر جهان مخالف معیار امروز است" و اضافه کرد که "چین نه به این تهدیدات تسلیم خواهد شد و نه هم از مصؤنیت جهانی شدن و سیستم چندجانبۀ تجارت، دست بردار خواهد شد".

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، همواره میزان تجارت جهان با کشورش را غیرعادلانه خوانده و در کنار وضع مالیات بر اموال چین، بر فولاد و المونیم وارداتی از کشورهای متحدش مانند کانادا، مکسیکو و اتحادیۀ اروپا نیز مالیات وضع کرده است.

این اقدام رئیس جمهور ترمپ، سرمایگذاران امریکایی را نیز نگران ساخته، زیرا در کنار چین که به وضع مالیات بالمثل تهدید کرده است، کانادا و کشورهای اروپایی نیز گفته اند که بر اموال تجارتی امریکا مالیات وضع خواهند کرد.

دونالد ترمپ، شرکای تجارتی امریکا را به سوی استفاده از معاملات تجارتی با ایالات متحده متهم کرده می گوید که بُرد یک جنگ تجارت آسان خواهد بود. اما تعدادی از اقتصادانان با این نظر کاملاً موافق نیستند.

دیوید وسل، اقتصاددان در انتستیوت بروکینگز، میگوید اگرچه مالیات وضع شده تا حال به اقتصاد ایالات متحده زیان زیاد نه رسانده است، اما می افزاید که "ادامۀ این کار میتواند منجر به بدتر شدن وضعیت اقتصادی نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سراسر جهان گردد".

رئیس جمهور ترمپ به روز دوشنبه، به سازمان تجارتی جهان نیز هشدار داد که اگر او درک کند که با ایالات متحده رفتار نامناسب صورت میگیرد، برای دست زدن به یک اقدام آماده خواهد شد.

تحلیلگران میگویند، اگرچه هدف دونالد ترمپ واضح نیست، اما چیزیکه واضح است، اینست که از زمان آغاز هراس یک جنگ تجارتی جهان از سوی رئیس جمهور ترمپ، والستریت یا بازار اسهام نیویارک، همه دستاوردهای شش ماۀ اخیر خود را از دست داده است.

چین: امریکا با وضع مالیات، بر جهان حمله میکند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:17 0:00

XS
SM
MD
LG