لینک های دسترسی

Breaking News

برگشت زنان و فرزندان جنگجویان ازبیک داعش به تاشکند


حکومت ازبیکستان ۲۵ زن و ۷۳ کودک ازبیکستانی را از کمپ‌های سوریه که در آن خانواده‌های جنگجویان پیشین داعش مستقر اند، به کشورشان باز گرداند.

منابع دولتی ازبیکستان ماه گذشته گفتند که ده‌ها شهروند این کشور در کمپ‌های الهول و روج در ساحات کردنشین سوریه در وضعیت "رقت‌بار" به سر می‌برند.

تاشکند امروز هشتم دسمبر (۱۸ قوس) گفت که برگشت داده شدگان نخست به مرکز صحی منتقل شده و سپس در بخش سرپناه و کاریابی کمک دریافت خواهند کرد.

به گفتۀ مقام‌های ازبیک، برای برگشت این افراد به زندگی عادی صلح آمیز شرایط لازمی ایجاد خواهد شد، اما جزییات داده نشده است که این افراد در کجا زندگی خواهند کرد.

جنگجویان کرد بخش زیاد شمال و شرق سوریه را از چنگ جنگجویان دولت اسلامی یا داعش تصرف کردند و هزاران جنگجوی آن گروه را یکجا با زنان و فرزندان شان دستگیر کردند که شمار زیاد آنان تا هنوز در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند.

بر اساس آمار ملل متحد، ۶۵ هزار نفر به شمول ۲۸ هزار سوری، ۳۰ هزار عراقی و حدود ۱۰ هزار شهروند کشورهای دیگر در کمپ الهول مستقر اند.

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان یا یونیسف در ماه اگست از درگذشت هشت کودک در کمپ الهول گزارش داد؛ جاییکه کودکان از ۶۰ کشور جهان به سر برده و شیوع کووید۱۹ زندگی از قبل دشوار ساکنان کمپ را دشوارتر کرده است.

تخمین زده می‌شود که هزاران نفر از کشورهای عمدتاً اسلامی آسیای مرکزی به شمول ازبیکستان که پرنفوس‌ترین کشور آن منطقه است، به صفوف جنگجویان داعش در سوریه و عراق پیوسته بودند و شمار زیاد آنان زنان و فرزندان شان را نیز با خود برده بودند.

در حالیکه شمار زیاد کشورهای غربی، از ترس حملات احتمالی، شهروندان شان را که در صفوف داعش جنگیده و دستگیر شده اند، برگشت نداده اند، ازبیکستان سال گذشته ۲۲۰ شهروند خود را که تمام شان زنان و کودکان بودند، از سوریه برگرداند.

اما تا کنون هیچ گزارشی در مورد سرنوشت یا محل بود و باش شهروندان ازبیکستانی که از سوریه به کشورشان برگردانده شده اند، نشر نشده است.

XS
SM
MD
LG