لینک های دسترسی

Breaking News

فرزندان جنگجویان داعش در بی سرنوشتی بسر میبرند


با از بین رفتن خلافت خود خواندۀ گروۀ دولت اسلامی یا داعش، آزمون بعدی برای بسیاری از کشورهای جهان، رسیدگی به صدها فرزند جنگجویان این گروه است که در کمپ های پناه گزینان در شمالشرق سوریه بسر میبرند.

به گفتۀ فعالان حقوق بشر و کارشناسان، پدران این کودکان جنگجویان خارجی داعش و مادرانشان اتباع سوریه میباشند.

این کودکان درحالی با یک آیندۀ نامعلوم بسر میبرند که نیروهای دموکراتیک سوری پس از تصرف مجدد منطقۀ 'باغوز' پیروزی کامل خود را علیۀ داعش اعلام کردند.

عملیات 'باغوز' باعث شد که هزاران تن به کمپ مؤقت پناهجویان " ال هول" پناه ببردند.

کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ گفته است که مسؤلین این کمپ، ده هزار همسر جنگجویان داعش را همراه با فرزندان شان که زیر ١٢ سال عمر دارند، در این این کمپ جا داده اند.

هانا گریگ، محقق در مرکز 'عدالت وپاسخگویی سوریه' به صدای امریکا گفته است، تابعیت این کودکان که متولد از پدران غیر سوری خارجی و مادران سوری میباشند، هنوز مشخص نیست.

به گفتۀ خانم گریگ، بسیاری ازاین کودکان نمیخواهند که تابعیت کشورهای متبوع پدران خود را داشته باشند.

در عین حال، قانون تابعیت سوریه نیز اجازه نمیدهد که درخواست شهروندی بر أساس هویت مادرصورت بگیرد.

بسیاری از فعالان در سوریه برعلاوۀ رسیدگی به سایر مشکلاتی که از گروه داعش بجا مانده است، برنامه هایی را برای مقابله با این مشکل نیز سازماندهی میکنند.

یکی از این برنامه ها " شوهر توکی است" میباشد. در این برنامه تلاش صورت میگیرد تا زنانی که شوهران شان جنگجویان خارجی داعش استند، با فرزندان خود یکجا دوباره وارد اجتماع شوند.

نصیب عبدالعزیز، مدیر این کمپاین به صدای امریکا گفته است که تحت این برنامه، دلایلی ازدواج این زنان با جنگجویان خارجی داعش را نیز بررسی میکنند.

این گروه از فعالان همچنان تلاش دارند تا سطح آگاهی زنان را در مورد خطرات عواقب ناشی از همچو ازدواج ها افزایش دهند.

سازمان ملل متحد و ایالات متحده امریکا مکررا از کشورهای متبوع جنگجویان داعش خواسته اند که مسؤلیت برگشت اتباع خود را بدوش گیرند. اما بسیاری کشورها در مورد پذیرش این افراد، علاقۀ چندان ندارند.

بر اساس ارقام ارایه شده، جنگجویان خارجی داعش متعلق به ۴٠ کشور جهان میشوند.

XS
SM
MD
LG